Największymi dostawcami części rowerowych do Unii Europejskiej są Chiny, Tajwan oraz Japonia. Przed importem takich produktów z Chin należy zwrócić uwagę, że w niektórych przypadkach obowiązuje cło antydumpingowe. Import akcesoriów rowerowych może więc okazać się skomplikowaną sprawą. Niemniej jednak, nie dotyczy to wszystkich akcesoriów rowerowych i w wielu przypadkach stawki celne nie są wysokie.
Gdzie produkuje się akcesoria rowerowe w Chinach?
Wiele producentów części oraz akcesoriów znajduje się w Xingtai (prowincja Hebei), Ningbo (Zhejiang), Shenzhen oraz Dongguan (Guangdong) czy w Suzhou (Jiangsu). Dużo modelów kasków znajdziemy właśnie w Dongguan oraz Shenzhen, a największe skupisko producentów lampek do rowerów znajduje się w Shenzhen.
Import akcesoriów rowerowych – stawki celne
Informacje na temat wysokości stawek celnych dostępne są w systemach taryfowych. W Unii Europejskiej obowiązuje system TARIC, a importując do Polski przydatny okazać się może system ISZTAR. Wysokości stawek celnych jak i kody produktów ulegają zmianom, dlatego warto śledzić na bieżąco systemy taryfowe.
Większość części rowerowych znajduje się w sekcji XVII – „Pojazdy, statki powietrzne, jednostki pływające oraz współdziałające urządzenia transportowe”. Sporządziliśmy krótką listę wybranych akcesoriów rowerowych, wraz z ich kodem celnym i stawką celną:
- 8714 91 10 21 – Ramy wykonane z włókien węglowych i żywic sztucznych (4.7% lub 0%)
- 8714 91 10 23 – Ramy z aluminium lub aluminium i włókien węglowych (4.7% lub 0%)
- 8714 91 30 25 – Widelce przednie, lecz nie całkowicie wykonane ze stali (4.7% lub 0%)
- 8714 94 20 91 – Hamulce (4.7%)
- 8714 92 10 00 – Obręcze (4.7%)
- 7315 11 10 00 – Łańcuch stosowany do rowerów (2.7%)
- 8714 92 90 00 – Szprychy (4.7%)
- 8714 95 00 00 – Siodełko (4.7%)
- 8512 10 00 00 – Rowerowy sprzęt oświetleniowy lub sygnalizacji wzrokowej (2.7%)
- 8301 10 00 00 – Kłódki (2.7%)
- 3923 30 10 00 – Bidony; balony, butelki, kolby i artykuły podobne do dwóch litrów (6.5%)
- 8414 20 20 00 – Pompki ręczne do rowerów (1.7%)
- 8714 99 30 00 – Bagażniki (4.7%)
- 3923 30 10 00 – Kaski; nakrycia głowy zabezpieczające (2.7%).
Części rowerowe w dużej części są objęte jednolitą stawką celną 4.7%, problemy z klasyfikacją mogą się jednak pojawić w przypadku innych akcesoriów. Warto zatem wystąpić o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej w szczególnie trudnych przypadkach. Aby obliczyć cło, skorzystaj z naszego kalkulatora opłat celnych.
Uwaga! Import konkretnych części rowerów, m.in. ram (o kodach TARIC 8714 9110 31, 8714 9110 33, 8714 9110 39, 8714 9130 35, 8714 9130 39, 8714 9300 19, 8714 9420 99, 8714 9490 19, 8714 9630 90, 8714 9910 89, 8714 9910 99, 8714 9950 91, 8714 9950 99, 8714 9990 19) jest objęty cłem antydumpingowym w wysokości 48.5%.
W konkretnych przypadkach, aby uzyskać zwolnienie z cła antydumpingowego, należy przedstawić upoważnienie do procedury celnej o znaczeniu ekonomicznym/użycie końcowe w ramach środka antydumpingowego lub wyrównawczego. Ilość importowanych sztuk nie może być większa niż 299 na miesiąc kalendarzowy.
Targi handlowe w Chinach
Szukając dostawców, warto wziąć udział w targach handlowych. Targi są organizowane nie tylko stacjonarnie, ale także i online. Nie trzeba jechać do Państwa Środka, lecz jeśli chcemy rozwijać import, to najlepszym rozwiązaniem zawsze jest podróż do Chin i osobiste spotkanie z kontrahentem.
Poniżej przedstawiamy przykładowe targi w Chinach, gdzie przedstawiane są akcesoria i części rowerowe. Większość z nich odbywa się w Szanghaju.
China International Bicycle Fair
- Lokalizacja: Szanghaj, National Convention & Exhibition Center
- Strona: e-chinacycle.com/en
China International E-Bike & Parts Fair
- Lokalizacja: Szanghaj, National Convention & Exhibition Center
- Strona: e-chinacycle.com/en
Shanghai International Outdoor Cycling Products Fair
- Lokalizacja: Szanghaj, National Convention & Exhibition Center
- Strona: e-chinacycle.com/en
North China International Bicycle and E-Bike Exhibition
- Lokalizacja: Tianjin, Meijiang Conference & Exhibition Center
- Strona: norbicycle.com
Import akcesoriów rowerowych z Chin – wymogi
Importer musi dopilnować wielu formalności związanym z całym procesem.
Warto przede wszystkim pamiętać, że w przypadku przewozu morskiego, metalowe części powinny być zapakowane w opakowanie chroniące przed korozją. Na opakowaniu powinny znaleźć się informacje o producencie, ilości sztuk oraz wadze. Nie istnieją jednak żadne wymagania ważne prawnie dotyczące importowanych rowerowych części metalowych do UE.
Kaski podlegają pod rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej. W ich przypadku wymagane są deklaracja zgodności oraz oznaczenie CE. Należy sporządzić dokumentację techniczną oraz instrukcję obsługi dla użytkownika.
Bidony powinny być oznaczone symbolem „do kontaktu z żywnością”.
Każde Państwo Członkowskie Unii Europejskiej ustala przepisy krajowe dotyczące specyfikacji oświetlenia stosowanego w rowerach.
Podsumowanie
- duży wybór części i akcesoriów rowerowych jest w Xingtai, Ningbo, Shenzhen i Dongguan;
- stawki celne na takie produkty nie są wysokie;
- w niektórych przypadkach obowiązuje cło antydumpingowe w wysokości 48.5%;
- wymogi formalne różnią się w zależności od typu produktu.
Planujesz import innych produktów? Zapoznaj się z cłem na inne produkty z Chin.