Palety z Chin

Import to składająca się z wielu etapów złożona operacja, szczególnie, gdy jest przeprowadzana z tak odległego państwa jak Chiny. Jednym z etapów procesu importu jest zorganizowanie przewozu towaru. Ładunek masowy może być przewożony w workach, skrzyniach, na paletach i w kontenerach. Jak na tle innych metod prezentują się palety z Chin?

palety z Chin

Czym dokładnie są palety z Chin?

Paleta to określenie na platformę, zazwyczaj drewnianą, na której przenosi się i składuje towary. W Europie najczęściej wykorzystuje się europalety.

  • Europalety pierwszego rodzaju (EUR, EUR 1, EPAL, ISO1) mają wymiary 1200 mm na 800 mm na 144 mm z dopuszczalnym obciążeniem do 1500 kg, o wadze do ok. 25 kg.
  • Palety przemysłowe (EUR 2, EPAL 2, ISO2) są większe; ich wymiary wynoszą 1200 mm na 1000 mm na 144 mm, z obciążeniem do 1470 kg. EUR2 jest także cięższa od EUR1; waży ok. 33 kg.

Palety z Chin to nic innego jak palety, które zostały wykorzystane do przewozu ładunku, lub jako produkt z Chin transportowany do innego kraju na świecie. Są częstym wyborem dzięki temu, że są łatwe w obsłudze i transporcie. W dodatku, większość portów, magazynów i centr dystrybucyjnych zaprojektowane zostały z myślą o zarządzaniu paletami. Są one więc optymalnym wyborem, jeśli planuje się przewóz większego ładunku.

Rodzaje palet

Obecnie palety wykonywane są z różnorodnych materiałów. Poniżej wymieniamy różne typy palet oraz przedstawiamy ich mocne i słabe strony.

Palety drewniane są nadal najczęściej spotykanym rodzajem palet. Drewno na takie palety nie jest zazwyczaj pozyskiwane ze ściętych drzew, lecz z odpadków drzewnych z zakładów produkcji mebli, tartaków lub z placów budowy. Są całkiem wytrzymałe, tanie i odpowiednie do piętrowego składowania. Niestety, palety drewniane mogą uszkodzić cienkie opakowania produktów, trudno je utrzymać w czystości oraz łatwo zmieniają swoje właściwości, chłonąc np. wilgoć. Poważnym problemem są także gnieżdżące się w nich szkodniki. W związku z tym przeprowadzany jest proces fumigacji.

Podtypem palet drewnianych są takie wykonane ze sklejki. Są one gładsze i nie wchłaniają wilgoci w takim stopniu jak drewniane, lecz nie wszystkie magazyny są przystosowane do ich składowania. Palety ze sklejki (chinese pallets) są często używane przy imporcie z Chin i nie podlegają fumigacji.

Palety plastikowe uważane są za bardziej wytrzymałe oraz higieniczne od ich drewnianych odpowiedników. To właśnie palety plastikowe używa się do przewozu żywności, suplementów oraz leków – z zasady produktów wrażliwych. Są gładkie i mocniejsze, więc nie ma obaw, że opakowanie dozna szkód; nie są także wymagające w utrzymaniu. Palety plastikowe jednak są droższe od drewnianych oraz podatne na bardzo wysokie temperatury, nie łatwo jest je więc naprawiać.

Palety papierowe lub wykonane z kartonu są lekkie i przez to nisko kosztowe w przewozie oraz zaskakująco wytrzymałe. Można dostosować ich rozmiar do swoich potrzeb i łatwo się nimi manewruje. Nie są one jednak przystosowane do złych warunków atmosferycznych oraz nie są w stanie wytrzymać większego ciężaru.

Palety metalowe wykonane ze stali lub aluminium są najczęściej wykorzystywane w przewozie ładunków ciężkich, w przewozie lotniczym, morskim oraz długookresowego magazynowania poza budynkiem. Są jeszcze bardziej wytrzymałe niż plastikowe, wolne od szkodników np. owadów i także odpowiednie do transportu artykułów wrażliwych. Ich wadą jest jednak znaczna waga, co przekłada się na wysokie koszty przewozu.

Fumigacja palet

Palety są niezastąpione w imporcie, a najczęściej wykorzystywane są palety drewniane. Aby takie palety nie stwarzały zagrożenia epidemiologicznego, poddawane są procesowi fumigacji. Polega on na suszeniu drewna i odkażaniu gazem ciężkim w celu pozbycia się organizmów żywych.

Dlatego też w przypadku importu drewnianych palet wymagane jest posiadanie certyfikatu fumigacji. Na świecie między innymi Stany Zjednoczone, Australia oraz Chiny posiadają obowiązek fumigacji. Pieczątka lub znak w kształcie kłosa muszą być w zgodzie ze standardem ISMP 15 i znajdować się na każdym drewnianym opakowaniu lub palecie.

Fumigacja palet
https://blog.nelsoncompany.com/home/3-ways-to-avoid-ispm-15-issues

Palety, w których nie mogą się zagnieździć szkodniki, tj. metalowe czy plastikowe, a także te wykonane ze sklejki, nie muszą spełniać wymogu fumigacji.

Paletyzacja towarów w Chinach

Paletyzacja to umieszczanie ładunku na palecie w określoną metodą. Coraz powszechniejsze jest wykorzystywanie do tego robotów przemysłowych. Paletyzuje się kartony, pudełka, skrzynki, beczki, worki itp.

Transport towaru na paletach jest jednym z bezpieczniejszych. Dobra załadowane już na paletę zawijane są grubą warstwą folii przez dedykowane do tego maszyny. W miarę potrzeb przemieszczane są wózkami widłowymi oraz podnośnikami do palet. Oznacza to szybszą obsługę i mniejszą podatność na zniszczenia towaru.

W Chinach jednak nadal powszechnie stosuje się czasochłonne załadowanie ręczne zamiast paletyzacji. W tym przypadku pracownik musi wnieść każdy karton lub inne opakowanie, często trafiające na dno kontenera. Takie opakowanie jest w większym stopniu podatne na uszkodzenia.

Niewielkich ładunków nie trzeba paletyzować, lecz wtedy agent w porcie załadunku powinien taki „luźny” ładunek odpowiednio zabezpieczyć przed trudami podróży. Bez tego ładunek może ulec uszkodzeniu lub dojść niekompletny.

Szkolenie: Import z Chin

Kwestia palet z dostawca

Kwestia paletyzacji jest jedną z ważniejszych, należy więc ją ustalić szczegółowo z dostawcą. Należy dookreślić, czy odbędzie się paletyzacja, a jeśli tak, to na czyj koszt. Jeśli nie, załadunek odbędzie się ręcznie. W przypadku braku paletyzacji, taka usługa może wynieść od kilku do kilkudziesięciu USD za paletę. Wykorzystuje się zazwyczaj palety 1200 mm na 1000 mm.

Ze względu na dodatkowe obowiązki przy imporcie palet lub ładunków na paletach drewnianych, warto zasugerować dostawcy, by użył palety ze sklejki, wiórowych lub z materiałów sztucznych. Ich nie obowiązuje wymóg fumigacji i dzięki temu unika się dodatkowych kosztów spowodowanych inspekcją WIORIN (Wojewódzki Inspektorat Roślin i Nasiennictwa).

Ile kosztuje przewóz na paletach z Chin?

Ceny przewozu palet różnią się w zależności od wagi i objętości palety wraz z ładunkiem, jej rodzaju oraz odległości do przebycia. Jeśli skorzystano z usługi paletyzacji, jej cena także jest doliczana. Ta metoda importu towarów jednak jest porównywalnie tańsza niż inne dostępne. Maksymalna waga pojedynczej palety z ładunkiem określana jest przez podmiot zajmujący się transportem. W przypadku transportu morskiego dostępne są dwie opcje frachtu – FCL oraz LCL. FCL oznacza pełne załadowanie, a LCL poniżej możliwości kontenera, tzn. wynajęcie tylko części kontenera. Ilość dopuszczalnych palet zależy od wielkości kontenera. Obliczono, że do 20-stopowego kontenera wchodzi do 11 palet, a 40-stopowego – do nawet 24 palet. Przykładowo, koszt za przewóz ładunku na plastikowych paletach w 40′ kontenerze to ok. 500 euro.

Mimo tego, że towar spaletyzowany podraża koszt transportu przeważając koszt przewozu kartonów luzem, prawdopodobieństwo uszkodzenia produktów oraz opakowań lub ich utrata jest o wiele mniejsze.

Ciekawostki o paletach

Niezależnie od tego, czy palety są wykonane z aluminium, papieru, plastiku czy drewna, w pewnym stopniu można zyskać z nich surowce wtórne. Wśród różnych rodzajów palet najczęściej poddawane recyklingowi są drewniane – ponad 70%. Przerobione mogą być one np. na pellet, najbardziej czyste paliwo na świecie. Szacuje się, że w obiegu europejskim wykorzystuje się trzy miliardy drewnianych palet.

Skąd dostawcy mają palety? Jedną z metod ich pozyskania jest oczywiście nabycie, lecz najbardziej efektywną i przyjazną środowisku metod uzyskania palet jest korzystanie z usług outsourcingu palet (pallet pooling). Usługa ta polega na wynajmie palet w razie potrzeb klientów. Historia outsourcingu palet sięga lat 40. XX wieku; to właśnie w tym okresie zaczęto standaryzować wymiary palet. Przedsiębiorstwo wypożyczające palety składuje je, sortuje oraz dba o ich kondycję.

Na początku wpisu przedstawiliśmy europalety. Oprócz nich, istnieje wiele innych standardów dla palet. W samej Ameryce Północnej jest przynajmniej 13 unormowanych wielkości palet, przeznaczonych do przewozu odpowiednio żywności, cementu, chemikaliów czy farb.

Z importem i transportem wiążą się także Incoterms, czyli Międzynarodowe Reguły Handlu. Która z zasad się bardziej opłaca? Sprawdź w najnowszym poradniku Incoterms 2020.

ShipHub