Ceny transportu spadają

W 2020 i 2021 r. doświadczyliśmy bezprecedensowej podwyżki frachtu. Wiele firm w tym czasie wstrzymywało się z importem, gdyż ceny za transport nie były opłacalne. Pod koniec 2021 r. sytuacja się ustabilizowała i obserwujemy, że ceny transportu spadają. Jak dokładnie wygląda sytuacja z wysokością frachtu?

Ceny transportu spadają

Transport z Chin – jak było, a jak jest?

Koszt przewozu towarów z Chin, niezależnie od środka transportu, utrzymywał się na wysokim poziomie przez wiele miesięcy. Między innymi przez to lata 2020-2021 określa się jako najbardziej dochodowe dla armatorów. Przez wysokie stawki frachtu importerzy wstrzymywali się ze składaniem zamówień, czekając na unormowanie się sytuacji. Ten moment wreszcie przyszedł – pod koniec 2021 r. obserwuje się, że ceny transportu spadają.

Stawki frachtu w lipcu i październiku 2021 roku:

  1. Przewóz morski LCL (drobnica), Shenzhen – Warszawa, 20 CBM
    • lipiec: czas przewozu – 41 dni; koszt 4120 USD
    • październik: czas przewozu – 40-45 dni; koszt 3800 USD
  2. Przewóz morski FCL (pełnokontenerowy), Tianjin – Gdańsk, 40’HC
    • lipiec: czas przewozu – 44 dni; koszt 18510 USD
    • październik: czas przewozu – 43 dni; koszt 16110 USD
  3. Przewóz kolejowy LCL, Szanghaj – Zielona Góra, 13,14 CBM/780 kg
    • lipiec: czas przewozu – 23 dni; koszt 4600 USD
    • październik: czas przewozu – 24-25 dni; koszt 3500 USD
  4. Przewóz kolejowy FCL, Jing’an – Gdańsk, 40’HC
    • lipiec: czas przewozu – 20 dni; koszt 17000 USD
    • październik: czas przewozu – 19-20 dni; koszt 15900 USD
  5. Przewóz lotniczy, Yiwu – Kraków, 200 kg
    • lipiec: czas przewozu – 10 dni; koszt 7090 USD
    • październik: czas przewozu – 10-12 dni; koszt 6900-7090 USD

Na podanych przykładach dokładnie widać, że ceny mają tendencję spadkową i utrzymują się na poziomie kilku, kilkunastu tys. USD. Nie przewiduje się jednak szybko powrotu do poziomu wysokości stawek sprzed pandemii, czyli 2019 roku. Nadal wynikają komplikacje związane z brakiem załogi (oraz jej wysokimi kosztami) oraz kongestią łańcucha dostaw. Stawki frachtowe były nawet 20 razy wyższe niż dotychczas; na szczęście, sytuacja powoli ulega zmianie na lepsze.

Ceny transportu spadają, czy to dobry moment na import?

Spadek stawek frachtowych jest spowodowany między innymi nieuchronnym okresem pozasezonowym oraz spadkiem produkcji w Chinach wynikającym z kryzysu energetycznego. Skoro fabryki w wielu prowincjach wstrzymują produkcję, spekulanci szybko pozbywają się miejsc na statkach, co prowadzi do obniżenia wysokości frachtu. Kontenery się zwalniają, lecz nadal obserwuje się zatłoczenie w portach. Nawet jeśli sytuacja się unormuje, wciąż można mieć nadzieję na dalszy spadek stawek frachtowych.

Spadek cen transportu to moment, na który czekali importerzy. Jest to dobry czas, by wznowić transport towarów z Chin, szczególnie zanim wzrośnie fracht przed nadchodzącym Chińskim Nowym Rokiem. Na portalu ShipHub.pl można na bieżąco sprawdzać rozwój sytuacji. Zapraszamy do zapoznania się z pełną analizą transportu na 2022 rok.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2