Proces eksportu do Chin jest długotrwały i wymaga dobrego przygotowania. Czas potrzebny na wprowadzenie danego produktu na rynek chiński zależy przede wszystkim od produktu i rodzaju dystrybucji. Trzeba liczyć, że jest to okres od 6 do 12 miesięcy. Chiny są rynkiem bardzo atrakcyjnym, z uwagi na wielką liczbę potencjalnych odbiorców, a także szybkie tempo wzrostu gospodarczego oraz stale rosnącą grupę osób zamożnych. Jednocześnie, nie należy zapominać, że są także niezwykle specyficznym rynkiem. W handlu z Państwem Środka nie ma miejsca na błędy, dlatego jeżeli planujesz eksport zabawek do Chin musisz go odpowiednio wcześniej zaplanować.
W poniższym artykule wyjaśniamy zagadnienia związane ze stawkami taryfowymi, standardami jakościowymi i wieloma innymi eksportowymi kwestiami. Ponadto, prowadzimy szkolenia eksportowe, które przygotowują do samodzielnego eksportu do Chin.
Eksport zabawek do Chin – Rejestracja znaku handlowego
Aby móc prowadzić działalność na terenie Państwa Środka, wszystkie zagraniczne firmy muszą zarejestrować swoją działalność dotyczącą zarówno eksportu jak i importu. Bez dopełnienia takiego obowiązku nie będą mogły rozpocząć procedury celnej.
Jeżeli posiadasz już wszystkie stosowane pozwolenia na eksport do Chin to kolejną obowiązkową rzeczą jaką musisz zrobić jest zarejestrowanie swojego znaku handlowego, które możesz zlecić nam.
W Chinach rejestracja znaku towarowego odbywa się na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Podmiot, który jako pierwszy złoży wniosek o rejestrację danego logo, otrzyma prawo do posługiwania się nim i będzie czerpał z tego korzyści. To oznacza, że może wstrzymać twoją wysyłkę towaru na granicy lub sprzedaż. Dlatego, jeżeli planujesz sprzedawać, sprzedajesz towar w Chinach lub chcesz wyjechać na targi musisz mieć zarejestrowany znak handlowy. Przeczytaj więcej o kradzieży logo w naszym artykule.
Eksport zabawek do Chin – Stawki taryfowe
Polska jest członkiem WTO, dlatego posiada status najwyższego uprzywilejowania. To powoduje, iż przy eksporcie do Chin obowiązują stawki, które należą do kategorii „most-favoured nation”. Co więcej, pięć Specjalnych Stref Ekonomicznych oraz Strefy Handlu Zagranicznego oferują eksporterom dodatkowe ulgi i zwolnienia z opłat celnych.
Poniżej przedstawiamy przykładowe stawki eksportowe i kody HS dla zabawek ze strony E-to-China.
- Puzzle – 9503 0060 00 – 0%
- Rowery trzykołowe, skutery, samochody na pedały i podobne zabawki na kołach; wózki dla lalek – 9503 0010 00 – 0%
- Silniki o mocy wyjściowej nieprzekraczającej 37,5 W do stosowania w zabawkach – 8501 1010 00 – 12%
- Lalki – 9503 0029 00 – 0%
- Statuetki i pozostałe artykuły dekoracyjne z tworzyw sztucznych – 3926 4000 00 – 6,5%
- Artykuły do gier planszowych – 9504 9090 00 – 0%
- Gry wideo – 9504 3010 00 – 0%.
Oprócz stawek celnych eksporterzy zobowiązani są zapłacić podatek VAT, który jest pobierany na granicy od wartości towaru po opłatach celnych. Stawka VAT dla powyższych artykułów wynosi 13%.
Eksport zabawek do Chin – Standardy jakościowe i dokumentacja
W Chinach istnieje znak jakości i bezpieczeństwa CCC, którzy administrowany jest przez Certification and Accreditation Administration of China (CNCA). Jest on systemem certyfikacji państwowej, który obejmuje 132 kategorie produktów. Żaden towar, który znajduje się na liście CCC nie może zostać wwieziony do Chin bez oznakowania. Natomiast w przypadku produktów niewymienionych w katalogu, uzyskanie certyfikatu CCC nie jest możliwe.
Katalog CCC wymienia sześć kategorii zabawek, które mają być certyfikowane i opatrzone znakiem CCC, zanim zabawka będzie mogła zostać sprzedana w Chinach:
- zabawki elektryczne,
- plastikowe zabawki,
- zabawki metalowe,
- lalki,
- zabawki, które można uruchomić,
- nosidełka dla dzieci.
Eksport zabawek do Chin wymaga także zgodności z najważniejszą normą określającą wymogi bezpieczeństwa GB 6675-2014. Norma dotyczy podstawowych kwestii bezpieczeństwa fizycznego, chemicznego i łatwopalności. Ponadto, zabawki elektryczne będą musiały również spełniać dodatkową obowiązkową normę GB 19865-2005.
Jeżeli jesteś zainteresowany eksportem do Chin i chcesz pozyskać certyfikat CCC to zapraszamy do kontaktu. Kompleksowo pomagamy w uzyskaniu znaku CCC.
Eksport zabawek do Chin – targi branżowe
Wyjazd na targi branżowe to jedno z kluczowych działań, które możesz podjąć w celu zaprezentowania swojego produktu na chińskim rynku. Targi to także świetna okazja do zapoznania się ze specyfiką rynku i nawiązania kontaktów biznesowych.
Prezentujemy listę targów z zabawkami i podobnymi produktami dla dzieci zarówno w Chinach jak i w Europie.
1. Fedcon
Lokalizacja: Maritim Hotel Bonn, Bonn, Niemcy
Strona internetowa: fedcon.de/en
2. Children Baby Maternity Expo
Lokalizacja: National Convention & Exhibition Center, Szanghaj, Chiny
Strona internetowa: bmexpo.com/en
3. Zhongshan International Game & Amusement Fair
Lokalizacja: Zhongshan Expo Center, Zhongshan, Chiny
Strona internetowa: zsgaf.com
4. China Toy Expo
Lokalizacja: Shanghai New International Expo Centre (SNIEC), Szanghaj, Chiny
Strona internetowa: china-toy-expo.com/en
5. Spielwarenmesse
Lokalizacja: NurnbergMesse GmbH, Norymberga, Niemcy
Strona internetowa: spielwarenmesse.de/language
Mimo iż powyższe targi cieszą się bardzo dobra opinią, to przestrzegamy przez dokonywaniem pochopnych transakcji z nowo poznanymi na targach kontrahentami. Zanim zdecydujesz się na współpracę z chińskim partnerem biznesowymi należy przede wszystkim zweryfikować jego wiarygodność oraz podpisać sporządzony przez naszego prawnika kontakt handlowy, który pozwoli na uniknięcie sporów i strat pieniężnych.
Warto wiedzieć, że towary eksportowane do Chin w celach prezentacji na targach i wystawach są zwolnione z opłat celnych pod warunkiem, że zostaną wywiezione z Chin w ciągu 3 miesięcy od daty przywozu.