Marka Xiaomi już od 2010 r. specjalizuje się w projektowaniu oraz sprzedaży małej i dużej elektroniki. Z badań wynika, że co piąty użytkownik smartfonów korzysta z ich produktów. Rok 2020 uplasował markę na 4. miejscu pod względem ilości sprzedanych smartfonów. Co ciekawe, na rynku indyjskim zajmuje on chlubne 1. miejsce, wyprzedzając tym samym m.in. Samsunga. Oprócz rynków azjatyckich, Xiaomi od niedawna króluje na rynkach europejskich. Sześć lat od założenia firmy, produkty Xiaomi można było kupić w Polsce, a także w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Stało się to za sprawą firmy ABC Data, która odpowiadała za znaczną część dystrybucji tych urządzeń. Wiceprezes zarządu ABC Data mówi, że planują dotrzeć do innych państw Europy Centralnej, a ich produkty nie będą ograniczać się jedynie do smartfonów, ale także do innej elektroniki, co już dziś możemy zaobserwować podczas zakupów.
Xiaomi w Polsce
Wraz z wprowadzeniem Xiaomi na polski rynek, rozpoczęto działania PR, które miały na celu promocję firmy. Oprócz założenia kont na Facebooku czy Instagramie (fanów dzisiaj jest dziesiątki tysięcy), skupiono się również na tworzeniu miejsc, w których to klienci mogli dotknąć i sprawdzić produkty chińskiego producenta. Dewizą marki, jak można przeczytać na ich stronie, jest dostępność sprzętu dla fanów i jej nieustanne udoskonalanie.
Co jest w ofercie Xiaomi?
Na stronie Xiaomi można znaleźć 7 głównych kategorii produktów:
- smartfony (Mi, Redmi, POCO)
- TV
- inteligentne urządzenia
- urządzenia audio
- urządzenia wideo
- akcesoria
Największą popularnością cieszą się smartfony, dlatego że oferują zaawansowaną technologię za cenę dostępną dla każdego (w tej chwili najtańszy smartfon kosztuje 349 zł, najdroższy – 4399 zł). Jeśli chodzi o inne produkty marki, to największą uwagę przyciągają urządzenia takie jak elektroniczne hulajnogi, słuchawki bezprzewodowe, wagi łazienkowe czy inteligentne odkurzacze i opaski.
Strona internetowa firmy (mi-home.pl) od niedawna organizuje wyprzedaże błyskawiczne, które mają pozwolić kupującym na zakup towaru za znacznie niższe ceny.
Sklepy Xiaomi w Polsce
Pierwszy autoryzowany punkt sprzedaży w Polsce został otwarty 2 czerwca 2017 r. w warszawskiej Arkadii. Na ten moment można już mówić o 17 sklepach stacjonarnych rozmieszczonych na całym terytorium Polski.
Lokalizacje sklepów stacjonarnych Xiaomi:
- Warszawa – Westfield Arkadia, Galeria Młociny, Galeria Mokotów, Grochowska
- Wrocław – Pasaż Grunwaldzki
- Katowice – Galeria Katowicka
- Kraków – Galeria Krakowska, Galeria Serenada
- Lublin – CH Plaza
- Poznań – Centrum Posnania
- Rzeszów – Galeria Rzeszów
- Gdynia – Centrum Riviera
- Gdańsk – Forum Gdańsk
- Białystok – Alfa Centrum
- Szczecin – Galaxy Centrum
- Olsztyn – Galeria Warmińska
- Częstochowa – Galeria Jurajska.
Oprócz autoryzowanych sklepów Xiaomi, produkty marki można również dostać w tak zwanych “Mi-Points”. Jest ich aż 30 i są dostępne w mniejszych miejscowościach. W punktach tych, oprócz zakupu towarów, wkrótce ma pojawić się całkowicie nowa opcja, która pozwoli klientom odebrać w nich zamówione produkty ze sklepu internetowego mi-home.pl.
Mapa punktów Mi-Points w Polsce
Konkurencyjność firmy Xiaomi na rynku
Akcje i działania prowadzone przez firmę Xiaomi zdały egzamin. Rok po dystrybucji urządzeń na polskim rynku, zorganizowano wydarzenie pod nazwą Mi Fan Fest, które od tamtej pory powtarzane jest co roku. Ma przyciągać wszystkich fanów marki do wzięcia udziału w największej promocji w roku i przetestowania urządzeń. Co roku liczba klientów jest coraz większa, a w roku 2020 sprzedaż w Polsce przegoniła Huaweia i Samsunga. Statystyki wykazują, że wszyscy producenci odnotowali spadki oprócz Xiaomi. Dla kupujących są to wspaniałe wieści, ponieważ dzięki temu chiński producent będzie rozwijał się na rynku polskim i prawdopodobnie wypuszczał nowe, dotychczas niedostępne w Polsce produkty.