JD w Polsce

Firma JD.com, chińska platforma e-commerce, zapowiedziała chęć ekspansji na terenie Europy. Działalność w Europie ma umożliwić chińskiemu gigantowi sprzedaży internetowej rozszerzenie działalności JD Worldwide, platformy łączącej głównie międzynarodowe marki sprzedające chińskim konsumentom. W marcu 2021 roku firma JD.com otworzyła dwa centra dystrybucyjne w Europie – w Niemczech i w Polsce. Magazyny te mają obsługiwać cały kontynent europejski. Jak zatem firma JD.com planuje ekspansję w Europie po nieudanym eksperymencie w Australii? Co wejście JD na europejski rynek oznaczać będzie dla pozostałych platform e-commerce w Europie?

JD w Polsce

Działalność JD.com w Chinach

Platforma JD.com (Jingdong – 京东), do 2013 roku znana pod nazwą 360buy.com, specjalizuje się w sprzedaży urządzeń elektronicznych. Obecnie platforma posiada ponad 417 milionów aktywnych konsumentów. Wraz z ciągłym wzrostem popularności JD.com, platforma ta rozwinęła swoją działalność. Aktualnie znaleźć tam można produkty z kategorii odzieży, zabawek dla dzieci, produktów ogrodniczych czy nawet artykułów spożywczych. W 2020 roku firma ogłosiła plan stworzenia sieci łączącej pięć milionów sklepów stacjonarnych w Chinach do 2023 roku.

JD - logo

JD.com jest głównym rywalem największej platformy e-commerce w Chinach Alibaba.com, która obecnie posiada 58,2% udziału na rynku sprzedaży e-commerce Chinach. W skład JD.com wchodzi również serwis JD Worldwide. Dzięki niemu międzynarodowi producenci mogą bezpośrednio sprzedawać swoje produkty chińskim konsumentom, bez potrzeby posiadania stałej obecności w Chinach. W przeciwieństwie do Alibaba, JD.com realizuje zamówienia za pośrednictwem własnej sieci logistycznej, posiadającej w pełni zautomatyzowane magazyny. Dzięki temu, firma JD posiada większą kontrolę nad jakością produktów oraz ich dostawą.

Ekspresowe dostawy JD

W Chinach platforma JD szczególnie znana jest ze swojego zaawansowanego technologicznie systemu dostaw, umożliwiającym dostawę tego samego dnia. Faktycznie, firma JD.com od lat inwestowała w rozbudowę swojej sieci logistycznej. Dzięki temu około 90% wszystkich zamówień realizowanych poprzez serwis JD.com dostarczane jest tego samego lub następnego dnia. W celu zaspokojenia potrzeb swoich klientów, JD.com posiada w Chinach ponad 800 magazynów, 190 000 dostawców i prawie 7300 lokalnych stacji dostawczych w 444 miastach.

JD.com jest również liderem w dostarczaniu wysyłek za pomocą dronów i autonomicznych pojazdów. Niedawno firma zdecydowała się wybudować 150 centr startowych dla dronów, które zapewniałyby bardziej efektywną sieć systemu dostaw na obszarach wiejskich. Ponadto, JD.com pracuje obecnie nad możliwością zbudowania dronów pozwalających na przenoszenie ciężarów ważących do jednej tony.

JD - dostawy

JD w Polsce

W 2018 roku firma JD.com ogłosiła po raz pierwszy chęć ekspansji na rynek europejski, podkreślając szczególnie znaczenie rynku Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Otwarcie dwóch pierwszych magazynów JD w Europie ma zapewnić wygodną i sprawną realizację zamówień na cały obszar Europy. Magazyn w Polsce znajduje się 90 kilometrów od Berlina i połączony jest z najważniejszymi autostradami i lotniskami w Europie. Magazyn w Niemczech natomiast znajduje się na północ od Frankfurtu. Obecnie JD operuje 32 magazynami znajdującymi się poza Chinami.

Wybudowanie centrum dystrybucyjnego w Polsce nie jest zaskakujące, ze względu na korzystne położenie geograficzne Polski w samym sercu Europy oraz stosunkowo niskie ceny operacyjne. Pomimo tego, JD.com nie wydała jeszcze oficjalnego ogłoszenia, które wskazywałoby na uruchomienie platformy JD.com w Polsce.

Rynek e-commerce w Europie

Rynek e-commerce w Europie obecnie wart jest 717 miliardów euro, z czego jego największy wzrost zanotowano we wschodniej części kontynentu. Pomimo rosnącej popularności serwisów Alibaba, najpopularniejszą platformą e-commerce w Europie jest aktualnie Amazon. Już pod koniec lat 90-tych pojawiła się ona w Niemczech. Dziś mają one jeden z najbardziej rozwiniętych rynków e-commerce w Europie. W krajach takich jak Francja, Niemcy, Wielka Brytania czy Włochy, w których dostępna jest lokalna platforma Amazon i ekspresowa dostawa, jest to najpopularniejsza platforma e-commerce.

W marcu 2021 roku uruchomiona została w Polsce platforma Amazon.pl. Choć jest za wcześnie, aby ocenić sukces serwisu Amazon w Polsce, należy zwrócić uwagę na niezwykłą popularność polskiego serwisu Allegro. Wciąż zajmuje on dominującą pozycję na polskim rynku e-commerce.

Magazyny JD

źródło: https://jdcorporateblog.com

JD w Polsce – podsumowanie

Główny aspekt odróżniający JD.com od pozostałych popularnych platform e-commerce jest innowacyjne podejście do aspektu logistycznego. Firma posiada w pełni zautomatyzowane magazyny, automatyczne pojazdy i ekspresową dostawę za pomocą dronów. Choć największa platforma e-commerce w Europie Amazon również oferuje możliwość dostawy tego samego dnia, opcja ta dostępna jest jedynie dla mieszkańców wybranych państw zachodnich (w Polsce ‘same-day delivery’ nie wchodzi w skład abonamentu Amazon Prime). Rosnąca w sile platforma AliExpress natomiast oferuje darmową, lecz niezwykle długą dostawę. Z tego względu wciąż posiada stosunkowo niski udział w europejskim rynku e-commerce. Wprowadzenie przez firmę JD.com równie sprawnej sieci logistycznych i systemu ekspresowych dostaw w Europie jak w Chinach pozwoliłoby się wyróżnić firmie na rynku europejskim.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2