10 pytań do chińskiego dostawcy

Przy imporcie towarów z Chin stajemy przed trudnym tematem jakim jest wybór odpowiedniego dostawcy. Musimy należycie sprawdzić czy nasz potencjalny dostawca jest wiarygodny i czy jego warunki nam odpowiadają. W tym celu przygotowaliśmy dla Państwa listę zagadnień, o które warto spytać przyszłych partnerów biznesowych. Oto 10 pytań do chińskiego dostawcy (sprzedawcy).

10 pytań do chińskiego dostawcy

10 pytań do chińskiego dostawcy

MOQ – Minimum Order Quantity

Jednym z podstawowych pytań, jakie należy zadać dostawcy, jest dowiedzenie się o MOQ. MOQ to minimalną ilość towaru, od której można zrealizować zamówienie.

Ze względu na hurtowy charakter większości zamówień, cena jest czynnikiem, który się zmienia wraz z ilością zamawianego towaru. Im więcej sztuk produktu zamawiamy, tym lepszą cenę jednostkową możemy uzyskać. Oznacza to jednocześnie, że to MOQ powinno nas interesować w pierwszej kolejności, a dopiero potem cena jednostkowa, gdyż ta będzie uwarunkowana zamawianym wolumenem.

Warto zaznaczyć, że sztywne trzymanie się MOQ jest oczywiście kwestią woli dostawcy i może on zmienić MOQ po negocjacjach. Niesie to jednak za sobą ryzyko otrzymania produktu gorszej jakości, gdyż nieuczciwi dostawcy mogą chcieć zrekompensować sobie mniejsze zamówienie oszczędnościami na materiałach.

Chińska fabryka czy firma handlowa?

Przy zamawianiu towarów warto się upewnić, czy mamy do czynienia z faktycznym producentem czy jedynie tak zwaną formą „trading company”, czyli pośrednikiem. Nabywanie towarów od firmy handlowej z reguły oznacza mniejsze limity MOQ, ale też niesie za sobą większe ryzyko. Nie jest ona bezpośrednim producentem, a więc ciężko obarczyć ją odpowiedzialnością w przypadku wadliwości produktu. Z tego powodu, rozważnie jest zweryfikować, kim właściwie jest nasz dostawca.

Czy mogę zobaczyć towar?

Z racji tego, że próbki towaru mogą się różnić od faktycznej partii wyprodukowanej dla nas, rozsądnym sposobem na weryfikację jest przeprowadzenie kontroli jakości. Inspekcję fabryki w Chinach można przeprowadzić na różnych etapach produkcji.

W przypadku gdy sprzedawca odmówi dokonania inspekcji (oczywiście ma takie prawo), obniża to jego wiarygodność. Wtedy lepiej wybrać innego dostawcę.

Szkolenie: Import z Chin

Czy robisz OEM lub ODM?

Istotną kwestią, którą warto poruszyć w rozmowie z partnerem handlowym, jest nasz zakres ingerencji w projekt produktu, jego design i proces produkcyjny. Określa się go jako OEM i ODM.

  • OEM to akronim od „Original Equipment Manufacturer” i oznacza, że nasz dostawca produkuje zamówiony towar według swojego projektu, po czym nanosi nasze logo.
  • Możliwość personalizacji produktu zgodnie z naszym projektem mamy zaś w przypadku wybrania ODM, czyli „Original Design Manufacturer”.

Jeżeli chcesz dostosować towar do swojej marki, konieczne jest ustalenie tych kwestii już na początku rozmów z potencjalnym dostawcą.

Lokalizacja fabryki w Chinach

Warto dowiedzieć się, jaki jest dokładny adres fabryki, gdyż ułatwi nam to jej weryfikację poprzez przeprowadzenie audytu bądź naniesienie fabryki na odpowiednie miejsce na mapie przemysłu w Chinach. Często bywa tak, że poszczególne regiony Chin specjalizują się w pewnych gałęziach przemysłu.

Z jakich Incoterms korzystasz i jak transportujesz towar?

Incoterms są ustandaryzowanymi w skali świata krótkimi określeniami Międzynarodowych Warunków Handlu. Należy zawczasu ustalić, jak wygląda podział czynności, ryzyka i kosztów między nami a naszym partnerem handlowym. Dobrze jest również wiedzieć, z jakiego środka transportu korzysta nasz dostawca. W zależności od wybranego rodzaju transportu, czas oczekiwania na otrzymanie towaru będzie się różnił. Warto więc te kwestie negocjować, aby były odpowiednie dla naszych planów importowych.

Certyfikaty dotyczące jakości towarów

Warto zapytać, czy nasz partner handlowy posiada jakieś certyfikaty, bądź czy miał przeprowadzony audyt. Dobrą praktyką jest zadanie pytania otwartego, gdyż dostarczy nam więcej informacji od zapytania się o konkretny certyfikat. Dokumentem, który będzie nas interesować w większości przypadków jest deklaracja zgodności (certyfikat CE), oznaczający, że dany produkt spełnia normy jakościowe, zdrowotne i jest bezpieczny, dzięki czemu może być sprzedawany na terenie Europejskiej Strefy Ekonomicznej. Należy również pamiętać, że otrzymany certyfikat należy zweryfikować, aby potwierdzić jego autentyczność.

Szkolenie Poniedziałek 18:00

Chińska licencja biznesowa

Aby zminimalizować ryzyko bycia oszukanym, dobrze jest poprosić o skan chińskiej licencji biznesowej. Dokument ten jest często podrabiany, dlatego warto zadbać o otrzymanie kolorowego skanu w dobrej jakości i dalszą weryfikację danych na nim zawartych (dokument jest w całości po chińsku).

Aby zweryfikować wybranego dostawcę z Chin, zamów raport!

Doświadczenie związane z handlem zagranicznym

Aby upewnić się, co nasz dostawca sobą reprezentuje, powinniśmy spytać się o jego klientów, czy regularnie wysyła produkty do Europy, czy posiada jakieś referencje od byłych partnerów biznesowych bądź poprosić o udostępnienie listy klientów.

Właściwe opakowanie towaru

Nasz towar będzie musiał przemierzyć olbrzymi dystans. Z tego powodu dobrze jest poprosić o zdjęcia przedstawiające towar zapakowany dla innych klientów, aby upewnić się, czy nasze zamówienie wytrzyma trudy podróży.

10 pytań do chińskiego dostawcy – podsumowanie

Przykładowy zestaw pytań, jakie powinniśmy zadać potencjalnemu chińskiemu dostawcy, powinien wyglądać mniej więcej tak:

  • Ile wynosi Twoje MOQ?
  • Jesteś fabryką czy firmą handlową?
  • Czy mogę przeprowadzić kontrolę jakości towaru?
  • Robicie OEM i ODM?
  • Jaki jest adres waszej fabryki? Czy mogę tam pojechać?
  • Z jakich warunków Incoterms korzystasz?
  • Jakie certyfikaty posiadasz? Jakie audyty były przeprowadzone?
  • Czy możesz wysłać mi swoją licencję biznesową?
  • Czy współpracujesz z zagranicznymi partnerami? Jakie masz referencje?
  • Czy możesz wysłać zdjęcie spakowanego towaru?

Oczywiście, odradza się zarzucenie potencjalnego partnera dużą ilością pytań już w pierwszej wiadomości. Należy kierować się zasadami wynikającymi z chińskiej kultury biznesu i nawiązać relację. Najpierw powinniśmy się przedstawić, opowiedzieć o sobie, naszej firmie i czego szukamy u przyszłego partnera biznesowego. Komunikacja będzie skuteczniejsza, jeśli będziemy dawkować pytania.

Bezpłatna konsultacja

Oceń post

4.3 / 5. Ilość głosów: 6