Chiński Nowy Rok jest nie tylko najhuczniej obchodzonym świętem w Chinach, ale też okresem intensywnych zakupów. Wielu Chińczyków chętnie obdarowuje bliskich przedmiotami nawiązującymi do symboliki święta. Wprowadzenie limitowanych edycji produktów na Chiński Nowy Rok jest ukłonem w stronę konsumentów z tego państwa. W artykule pokazujemy, jakie kampanie reklamowe na Chiński Nowy Rok 2021 prowadzą międzynarodowe marki.
Chiński Nowy Rok 2021 – Rok Bawołu
12 lutego 2021 r. rozpocznie się w Chinach Rok Bawołu. Chiński Nowy Rok, nazywany też Świętem Wiosny, to czas zjednoczenia z rodziną, ucztowania i wymieniania życzeń pomyślności. Jedną z tradycji noworocznych jest też kupowanie członkom rodziny nowych ubrań.
Bawół to drugie w kolejności zwierzę w Chińskim Zodiaku i to on właśnie będzie patronował rokowi 2021 według tradycyjnego kalendarza. Symbolika bawołu w Chinach to sumienna praca, wytrwałość i siła.
Chiński Nowy Rok to nie tylko okazja do rodzinnych spotkań przy wspólnym stole, ale też do wymieniania się prezentami – dlatego każdego roku przybywa specjalnych edycji produktów o tematyce noworocznej. Wśród nich silną grupę stanowią produkty z symbolem zwierzęcia, które patronuje danemu rokowi.

Chiński Nowy Rok 2021 – kampanie międzynarodowych marek na Rok Bawołu 2021
Międzynarodowe marki coraz chętniej tworzą limitowane edycje produktów z okazji różnych chińskich świąt. W szczególności dotyczy to marek luksusowych, które nierzadko podejmują przy tym współpracę z chińskimi modelami i projektantami. Poniżej przygotowaliśmy kilka przykładów kampanii i edycji specjalnych na Rok Bawołu 2021:
1. Adidas
W tym roku marka Adidas postawiła na dynamiczny spot telewizyjny pełen efektów specjalnych oraz na specjalną linię obuwia i odzieży. Na produktach znajdują się motywy bawołu, chińskich monet przynoszących pomyślność oraz sumów. Symbolika suma wiąże się z Chińskim Nowym Rokiem – wymowa słowa „sum”, czyli nianyu, brzmi jak „nadwyżka w roku”, dlatego sumy mają według tradycji przynosić dobrobyt w Nowym Roku. Co ciekawe, kolekcja dostępna jest nie tylko w Chinach, ale częściowo także np. w Polsce.

2. Dior
Noworoczna kampania reklamowa Diora z okazji Chińskiego Nowego Roku odbywała się przede wszystkim na popularnych w Chinach platformach społecznościowych (Weibo, WeChat). Dom mody nie nawiązał jednak w kampanii do Roku Bawołu, tylko do orientalnych kwiatów hibiskusa. Hasłem reklamowym jest „Szczęśliwego Kwitnącego Nowego Roku” (ang. Happy Blooming New Year), co łączy się z symboliką święta – Chiński Nowy Rok oznacza nadejście wiosny i odrodzenie się przyrody.
3. Oreo na Chiński Nowy Rok 2021
Limitowanych edycji z okazji Chińskiego Nowego Roku 2021 nie zabrakło także w branży spożywczej – przykładowo, firma Oreo zdecydowała się na wprowadzenie ciasteczek o smaku owoców liczi. Na ciastkach znajdują się pomyślne chińskie znaki i symbole bawołu.

4. Lego
Marka Lego nie ograniczyła się jedynie do motywów związanych z Rokiem Bawołu – nowe zestawy poświęcone są obchodom Chińskiego Nowego Roku i chińskiej kulturze w szerszym kontekście. Oprócz zabawkowego bawołu znajdziemy w nich m.in. modele tradycyjnej chińskiej architektury, lampionów, fajerwerków, potwora Nian itd.
Zestawy zostały po raz pierwszy zaprezentowane podczas targów China International Import Expo w Szanghaju. Kampania jest dobrym przykładem działań sprzyjających ekspansji na rynek chiński. Przeczytaj więcej o działaniach Lego w Chinach.

5. Burberry
Noworoczna kolekcja Burberry skoncentrowana jest wokół symbolu bawołu – klasyczna krata jest w niej zestawiona z czerwonym kolorem (który jest barwą przewodnią Chińskiego Nowego Roku) i emblematami wołu. Wśród produktów w specjalnej serii znalazły się płaszcze, buty, czapki, szale i inne dodatki.
6. Johnnie Walker na Chiński Nowy Rok 2021
Pośród eleganckich prezentów w limitowanych edycjach nie zabrakło też alkoholi z wyższej półki, w tym na przykład whisky Johnnie Walker Blue Label w butelkach z etykietami o tematyce noworocznej. Zostały one zaprojektowane przez chińską artystkę Shirley Gong.

7. Apple
Firma Apple w dość minimalistyczny sposób zaznaczyła nadejście Roku Bawołu w swojej ofercie – dostępne są z tej okazji słuchawki AirPods Pro z emblematem dwóch bawołów wygrawerowanym na stacji ładującej.

8. Clinique na Chiński Nowy Rok 2021
Kolejny rodzaj artykułu często wybieranego na prezent to kosmetyk. Marka Clinique nawiązała do Roku Bawołu w swojej limitowanej kolekcji kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych – znalazły się w niej m.in. rozświetlacz z wkładem w kształcie wołu czy dermokosmetyki w ozdobnych opakowaniach z noworocznym motywem.
Chiński Nowy Rok 2021 a strategie promocyjne
Jak widać, niektórzy producenci bardziej symbolicznie potraktowali nawiązanie do Chińskiego Nowego Roku w swoich kolekcjach, a inni bezpośrednio wykorzystali symbol bawołu. Strategie promocyjne związane z obchodami święta sięgają od reklam telewizyjnych, przez produkty w ozdobnych opakowaniach, aż po wyroby w całości poświęcone tematyce noworocznej.
Firmy, które próbują swoich sił na chińskim rynku, mogą dostrzec w obchodach księżycowego Nowego Roku okazję do zbudowania pozytywnych skojarzeń z marką i sprostania wymaganiom klientów w okresie noworocznym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Chińskim Nowym Roku 2021, zachęcamy do lektury naszego artykułu. Warto wiedzieć też, jak przygotować się na Chiński Nowy Rok w kontekście działalności importowej.
