Zamawiając z internetu ufamy sprzedawcy, że otrzymany produkt będzie zgodny z opisem oraz taki, jak na zdjęciach. Zamówienia jednak nie zawsze spełniają nasze oczekiwania. W błąd mogą wprowadzić na przykład maszynowo tłumaczone opisy produktu na AliExpress. Jak działa na AliExpress gwarancja?
AliExpress – gwarancja
Gwarancja to oświadczenie, zazwyczaj sprzedawcy, że produkt jest wysokiej jakości oraz wolny od wad. Jest ona nadawana dobrowolnie na dowolny okres. Za to, jeśli kupujący dostrzeże i zgłosi wadę produktu do dwóch lat po zakupie, na postawie dowodu zakupu przysługuje mu wymiana, naprawa towaru lub zwrot gotówki. Ma do tego prawo na mocy rękojmi.
AliExpress zaręcza, że pieniądze zostaną zwrócone klientowi, jeżeli:
- produkt nie jest zgodny z opisem
- klient nie otrzymał produktu podczas trwania okresu ochronnego
- zamówienie nie dotarło z powodu błędów niezależnych od kupującego.
Jako nabywca, otrzymasz zwrot pieniędzy do 15 dni od zakończenia procesu reklamacyjnego.
Aby złożone zamówienie z AliExpress było zabezpieczone, muszą zostać spełnione poniższe warunki:
- produkt został zamówiony na platformie AliExpress
- otrzymany produkt był uszkodzony, wadliwy lub znacząco odbiegający od opisu i zdjęć przedstawionych na stronie
- zamówienie nie dotarło (nie z powodu błędu zamawiającego)
- konto nabywcy nie ma niesprzyjającej historii
- klient dochodzi roszczenia przez otwarcie sporu.
Oficjalnie, gwarancja jest oferowana na 2 lata przy większości produktów dla obywateli UE. W niektórych przypadkach jest dostępna zaawansowana ochrona kupujących, wydłużająca okres gwarancyjny o rok. Gwarancję w przypadku telefonów i innych sprzętów, głównie elektronicznych, oferuje Allianz.
W praktyce, gwarancja po upływie 15 dni od zakupu wygląda różne, zależnie od polityki danego sprzedawcy. Niektórzy sprzedawcy ignorują wiadomości otrzymane od kupujących donoszące o nieprawidłowym działaniu produktu, a niektórzy są skłonni wysłać części zamienne. Sprzedawcy zazwyczaj nie dostarczają żadnych dokumentów gwarancyjnych. Klauzule o odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru na AliExpress także nie są jasno przedstawione.
Co, jeśli zamówienie z AliExpress nie dotrze?
Czasem zdarza się, że przesyłka nie dociera do adresata. Jeżeli kupujący nie otrzymał zamawianego produktu w wyznaczonym okresie ochronnym nie ze swojej winy (np. poprzez podanie niewłaściwego adresu), ma prawo do odzyskania pieniędzy. O zwrot kwoty wnioskuje się poprzez otwarcie sporu w historii zamówień i szczegółach danego zamówienia.
AliExpress – gwarancja: zgłoszenie sprawy
Na AliExpress do wyboru są dwie możliwości: jedynie zwrot pieniędzy (Refund Only), nawet jeśli towar został dostarczony, lub zwrot pieniędzy oraz towaru. Wyjaśnimy krok po kroku proces reklamacyjny:
- Skontaktowanie się ze sprzedawcą
- W historii zamówień należy wybrać produkt, z którym wystąpiły problemy. Skontaktuj się ze sprzedawcą, by omówić możliwe rozwiązania.
- Otworzenie sporu o zwrot pieniędzy
- Jeżeli nie dojdziesz do porozumienia ze sprzedawcą, otwórz spór w przeciągu 15 dni po otrzymaniu przesyłki lub po upływie okresu potwierdzenia odbioru przesyłki. Termin można sprawdzić w szczegółach dotyczących zamówienia. Sprzedawca ma 4 dni na odpowiedź, w przeciwnym przypadku wniosek zostanie rozpatrzony na korzyść konsumenta.
- Odzyskanie pieniędzy w przeciągu 15 dni
- Większość sprzedawców zwraca pieniądze w przeciągu 15 dni. Jeżeli sprzedawca nie spełni tego warunku, skontaktuj się z AliExpressem poprzez wybranie opcji w szczegółach zamówienia.
Jak zwrócić produkt na AliExpress?
Niektórzy sprzedawcy oferują opcję darmowego zwrotu. Tacy sprzedawcy mają znaczek „Free return” na swoim profilu. Darmowy zwrot jest przyznawany tylko dla pojedynczego zamówienia. W takim przypadku, po otrzymaniu produktu masz 15 dni na podjęcie decyzji, czy zatrzymujesz zamówienie lub odsyłasz je z powrotem. Jeżeli zdecydujesz się zwrócić produkt, powinien on być:
- nieużywany
- nieczyszczony
- w stanie takim, w jakim go otrzymałeś
- zapakowany oryginalnie, z metkami itp.
Przy zwrocie ważne jest, by przy sporze wybrać opcję „zwrot towaru” (Return Goods). Proces zwrotu produktu na AliExpress wygląda następująco:
- Uzyskaj etykietę lub kod, aby umieścić je na paczce do zwrotu (Return Label).
- Oczekuj na kuriera, który odbierze od Ciebie paczkę lub zanieś ją do wyznaczonego punktu (np. do Paczkomatu).
- Wyczekuj, aż otrzymasz potwierdzenie zwrotu przesyłki.
- Po inspekcji stanu paczki otrzymasz zwrot pieniędzy.
Ciekawostką jest, że Polska jest jednym z kilkunastu krajów, w których zwrot paczki jest możliwy. Należy jednak zaznaczyć, że zwrot nie jest możliwy przy wszystkich typach produktów.
Sprzedawca musi respektować standardy ochrony konsumenta obowiązujące w kraju konsumenta. Zgodnie z prawem konsumenta w Unii Europejskiej, nabywca ma prawo do zrealizowania zwrotu zamówienia w przeciągu 14 dni od daty zakupu. Gwarancja ponad to przyznawana jest przez AliExpress. Lecz jeżeli sprzedawca nie oferuje darmowego zwrotu, koszty ponosi jego kupujący.
Masz inne pytania w nawiązaniu do AliExpress? Sprawdź nasze pozostałe artykuły.