Pociąg bez maszynisty w Chinach

Pociąg bez maszynisty pojawił się w Chinach. Na tory kolejowe wprowadzono najszybszy autonomiczny pociąg na świecie. 350 km/h to maksymalna prędkość jaką osiąga maszyna dopuszczona do użytku publicznego. Od 30 grudnia 2019 tak szybko mogą podróżować pasażerowie chińskich kolei na trasie Pekin-Zhangjiakou.

Pociąg bez maszynisty w Chinach

180 km w 45 minut

Pociąg bez maszynisty w Chinach został zaprojektowany z myślą o Zimowych Igrzyskach Olimpijskich, które odbędą się w 2022 roku. Szacuje się, że Państwo Środka zainwestuje 3,9 mld USD w rozwój infrastruktury w związku z igrzyskami. Pociąg bez maszynisty jest to jeden z najważniejszych i największych nakładów. Kolei łączy stolicę kraju z głównym ośrodkiem narciarskim w górach. Zhangjiakou znajduje się prowincji Hebei w północnych Chinach. Od Pekinu dzieli go około 180 kilometrów.

Zhangjiakou-Beijing

W 1909 roku, kiedy została uruchomiona pierwsza linia kolejowa łącząca te dwa miasta podróż trwała 8 godzin. Zanim powstał superszybki pociąg bez maszynisty w Chinach odcinek pokonywano w 3 godziny. Teraz trasa zajmuje niecałe 45 minut!

Pociąg bez maszynisty w Chinach

Pociągi ruszają i zatrzymują się same według precyzyjnie określonego rozkładu jazdy. Dostosowują również prędkość na określonych odcinkach trasy. Pociąg pracuje bez maszynisty. Mimo to, w kabinie znajduje się wykwalifikowana osoba, która czuwa nad sprawnym działaniem pociągu.

Maszyna korzysta z połączenia z siecią nowej generacji 5G. Wykorzystuje do działania inteligentne światła oraz ponad 2700 czujników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dodatkowo, pociąg zbiera dane o podróży w czasie rzeczywistym.

Kabiny w autonomicznych pociągach mają duże schowki na sprzęt do sportów zimowych, siedzenia z panelami sterowania z ekranem dotykowym oraz zdejmowane siedzenia dla pasażerów na wózkach inwalidzkich. Technologia rozpoznawania twarzy będzie wykorzystywana na stacjach do pomocy przy bagażu i odprawie bez konieczności używania dokumentów papierowych.

Podróż „inteligentnym” pociągiem bez maszynisty jest droższa niż w przypadku zwykłego kursu – bilet w przeliczeniu na złotówki kosztuje niecałe 150 zł. Z oficjalnej strony rezerwacji pociągów o dużych prędkościach mogą korzystać wyłącznie Chińczycy. W celu rezerwacji miejsca obcokrajowcy mogą użyć China-diy-travel.

Szkolenie: Import z Chin

Infrastruktura Chin

Warto wspomnieć, że sieć kolei dużych prędkości w Chinach liczy około 35 tysięcy kilometrów. Najszybszy pociąg komercyjny to Maglev, który może osiągnąć prędkość 431 kilometrów na godzinę. Jest to kolej magnetyczna, która porusza się bez styku pojazdu z torami (kolej na poduszce magnetycznej). Taką maszyną można np. dotrzeć z centrum Szanghaju na lotnisko Pudong. Pokonanie 30 kilometrów zajmuje niecałe 8 minut.

Pekin będzie pierwszym miastem w historii Igrzysk Olimpijskich, które zapisze się jako gospodarz letnich i zimowych igrzysk.

Źródło grafiki tytułowej: https://www.theguardian.com/travel/2020/jan/09/worlds-fastest-driverless-automated-bullet-train-launches-beijing-china-olympics