Poradniki - Etykieta biznesu w kontakcie z firmami z Chin
Etykieta biznesu w kontakcie z firmami z Chin
Wprowadzenie.
"Gdy jesteś w Chinach i widzisz ogromne zmiany zachodzące w życiu ludzi, nie masz najmniejszych wątpliwości: Chiny są niczym pociąg pędzący coraz szybciej i szybciej i nic nie wskazuje na to że ten pociąg kiedyś się zatrzyma (...)”
Lawrence Klein, Laureat Nagrody Nobla
Od 1978 roku, czyli od momentu otwarcia się Chin na zachód, Państwo Środka przeszło ogromne zmiany ekonomiczno – społeczne. Z kraju zacofanego i ubogiego Chiny stały się drugą największą gospodarką na świecie, a z producenta taniej odzieży stały się głównym dostawcą dla takich firm jak Apple, Sony czy Microsoft. Dzisiaj cały świat produkuje w Chinach i to Chiny są kluczowym rynkiem dla wielu europejskich firm. Jednak aby robić interesy w Chinach trzeba poznać ogromne różnice kulturowe, które dzielą Chiny i świat zachodni. Poznanie chińskiej etykiety biznesowej jest dowodem naszej wysokiej kultury i szacunku dla chińskich partnerów. Pozwoli to nam prowadzić biznes jak równy z równym i z zachowaniem twarzy. Dodatkowo przyspieszy zawarcie osobistej relacji z partnerem biznesowym.