Mity o produkcji w Chinach

Chiny są państwem, w którym import z roku na rok coraz bardziej kwitnie. Jest to związane nie tylko z o wiele niższymi kosztami produkcji w porównaniu do innych państw, ale również z ogromną różnorodnością towarów. Jednak z samym importem z Państwa Środka wiąże się również wiele mitów, które często krążą po internecie, często przedstawiając Chiny w negatywnym świetle. Poniżej obalamy mity o produkcji w Chinach.

Mity o produkcji w Chinach

Mity o produkcji w Chinach

1. Tania siła robocza

Tania siła robocza to na pewno najpopularniejszy mit dotyczący Chin, który krąży od lat w zachodnim społeczeństwie. Jego historia powiązana jest z otwarciem się Chin na świat w latach 90-tych XX wieku, kiedy wysyłka towarów za granicę dopiero zaczynała się rozwijać. W tamtym okresie, wiele osób mieszkających w małych wsiach przyjeżdżało do dużych miast w poszukiwaniu pracy. Ze względu na brak wykształcenia, zatrudnienie znajdowali w fabrykach, w których pracowali po kilkanaście godzin dziennie za najniższą pensję. W tamtym okresie, zachodnie firmy korzystały głównie z taniej siły roboczej przez to, że było to najbardziej opłacalne. Jednak ze względu na stale podnoszące się ceny surowców oraz pensję pracowników, aktualnie w chińskich fabrykach zarabia się o wiele więcej niż w latach 90. XX wieku.

Produkcja w Chinach wciąż jest tańsza niż w innych państwach, jednak nie jest to zdecydowanie koszt tak niski jak w przeszłości.

2. Chińska jakość

Chińskie towary często kojarzą nam się z najtańszą produkcją oraz materiałem. Mit dotyczący niskiej jakości wschodnich produktów również jest związany z okresem lat 90-tych XX wieku. Kiedy Chiny dopiero zaczynały oferować swoje produkty innym państwom, początkowo wieloma z nich były tanie zabawki, które do dzisiaj możemy znaleźć w sklepach typu „wszystko za złotówkę”. Ze względu na swoją bardzo niską cenę, w tamtym okresie były masowo kupowane przez zachód. Jakość nie była tak istotna jak w dzisiejszych czasach.

Obecnie oprócz tanich produktów, znajdziemy również masę zaawansowanych towarów o wysokiej jakości. Warto pamiętać, że w Chinach swoją produkcję posiadają największe marki świata, niezależnie czy są one związane z odzieżą, elektroniką czy motoryzacją. Chiny produkują zarówno towary o niskiej jakości jak i te o bardzo wysokiej. Wszystko zależy od naszego wyboru chińskiego producenta, ponieważ to właśnie on będzie zajmował się wytwarzaniem naszych towarów.

Szkolenie Online: Import z Chin

3. Brak regulacji prawnych

Brak odpowiednich legislacji to mit dotyczący braku poszanowania własności intelektualnej przez wielu kontrahentów. Chiny dalej są często traktowane jako kraj trzeciego świata, w którym nie przykłada się dużej uwagi do przepisów prawnych. Z tego względu niespisywanie umów, nierejestrowanie patentów czy znaków towarowych jest stałym błędem popełnianym przez przedsiębiorców importujących z tego państwa.

Wbrew powszechnej opinii, chińscy dystrybutorzy przykładają uwagę do spisywanych kontraktów, patentów oraz rejestracji znaków towarowych. Dlatego nie warto nastawiać się na tanią oraz wolną od jakichkolwiek dokumentacji produkcję w Chinach. Przepisów oraz wymagań jest wiele, a o większości z nich jest mowa w naszym filmie:

4. Pieniądze rozwiązują problemy

Wielu przedsiębiorców jest przekonanych, że w relacjach biznesowych z Chińczykami najważniejsze są pieniądze. O ile sama produkcja jest oczywiście na nich oparta, o tyle relacja z naszym chińskim partnerem biznesowym już nie do końca. W Chinach występuje pojęcie nazywane guanxi, które jest niezwykle istotnym konceptem w tamtejszym społeczeństwie.

Guanxi jest bliską relacją opartą na doskonaleniu oraz pielęgnowaniu swojej znajomości. W kontaktach biznesowych jest ono najczęściej budowane poprzez formalne i nieformalne spotkania w restauracjach. Jest to proces bardzo czasochłonny, jednak niezwykle korzystny w kontekście biznesowym. Dzięki guanxi nie tylko będziemy mieli stałe źródło informacji dotyczących chińskiego rynku, ale również pomoże nam ono w znalezieniu potencjalnych klientów czy dystrybutorów. Dlatego już od samego początku warto budować relację z naszym chińskim partnerem, ponieważ możemy mieć pewność, że w przyszłości na pewno nam się ona opłaci.

Więcej o guanxi i nie tylko mogą Państwo przeczytać w naszych darmowych ebookach.

5. Dobry pomysł wystarczy

Dobry pomysł jest oczywiście bardzo ważny, jednak nie jest on jedyną kwestią, którą w trakcie importu powinniśmy się kierować. Musimy również pozyskać odpowiednią wiedzę dotyczącą kontroli jakości, oznakowania produktu, odpowiedniego kontraktu, najlepszego transportu oraz sposobu budowania relacji z naszym chińskim partnerem biznesowym. Pamiętajmy, że nie możemy przyjść do naszego chińskiego dystrybutora z niczym oprócz samego pomysłu. On pomoże nam jedynie w procesie wytwarzania materiałów, jednak kwestie transportu oraz dokumentacji będą w większości pozostawione nam.

Zanim zaczniemy współpracę z Chinami, warto najpierw doinformować się kilku kwestiach. Aby dowiedzieć się więcej o imporcie z Chin oraz zapoznać się z całym procesem krok po kroku, zapraszamy Państwa do odwiedzenia naszej strony.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2