Poradniki - Przywitanie i przedstawianie się

Przywitanie i przedstawianie się

Chińska kultura biznesu jest ważna przy współpracy z chińczykami i budowaniu relacji biznesowej z kontrahentem, dlatego trzeba zwrócić uwagę na kwestie, które mogą się pozornie wydawać nieistotne, np. powitania, dzięki czemu możemy zrobić dobre wrażenie.

  • Na początku zawsze witamy się z osobą postawioną najwyżej w hierarchii firmy, w większości przypadków jest to szef, lecz jeśli nie ma go na miejscu, z osobą najbliższą szefowi.
  • Uścisk dłoni (do 10 sek.) jest akceptowaną formą przywitania się, ale Chińczycy stosują również skłon głowy lub lekki pokłon. Inicjatywę w zakresie wyciągnięcia ręki należy pozostawić drugiej stronie.
  • Unikamy klepania się nawzajem po plecach i tym podobnych zachowań, gdyż Chińczycy nie przepadają za kontaktem fizycznym.
  • Najbardziej uniwersalnym przywitaniem po chińsku jest „ni hao!” lub też „ni hao ma?” – odpowiednik angielskiego „how are you?”.
  • Karty wizytowe stanowią istotny element etykiety w relacjach z Chińczykami, którzy lubią się nimi wymieniać. Przed spotkaniem z Chińczykami warto przygotować zapas wizytówek z naszym imieniem i nazwiskiem, nazwą firmy oraz danymi kontaktowymi, zarówno po polsku jak i po angielsku bądź chińsku na drugiej stronie.
  • W kontaktach z Chińczykami przyda nam się chińskie imię. Powinno ono przypominać w miarę możliwości nasze prawdziwe nazwisko oraz zawierać pozytywnie kojarzące się znaki. Powinniśmy umieścić je na naszej wizytówce.
  • Warto pamiętać, że dla Chińczyków procedura wymiany wizytówek jest ważna również dlatego, że pozwala im określić rangę poszczególnych osób i ich wpływ na podejmowanie decyzji. Umieszczenie swojego stanowiska na wizytówce będzie mile widziane.
  • Wizytówki podaje się oraz przyjmuje obiema dłońmi, pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym. Po dokonanej wymianie, w dobrym tonie jest przeczytanie zawartości wizytówki. Następnie należy włożyć ją do wizytownika lub portfela i traktować z głębokim szacunkiem. Zaginanie wizytówki, pisanie po niej czy włożenie do tylnej kieszeni spodni to niektóre z rzeczy, których absolutnie nie można robić.
  • Mimo że kultura wymiany wizytówek jest wciąż żywa w Chinach, wiele osób (szczególnie w mniej formalnych okolicznościach) zamiast wizytówek używa kodów QR na WeChat’ie, czyli najpopularniejszym chińskim komunikatorze. Warto być przygotowanym na taką ewentualność.