Aliexpress to sklep internetowy należący do grupy Alibaba. Platforma ta pozwala chińskim producentom na sprzedaż towarów bezpośrednio do indywidualnych klientów na całym świecie. Ze względu na rozbudowaną ofertę w przystępnych cenach, zakupy na Aliexpress cieszą się ogromną popularnością wśród polskich konsumentów. Zakupy online potrafią być jednak ryzykowne. Może się zdarzyć, że przedmiot nie zgadza się z opisem lub nasza paczka nie dotrze do nas w określonym terminie. Aliexpress wychodzi naprzeciw klientom, oferując system ochrony konsumenta. Jak wyglądają zwroty na Aliexpress?
Zwroty na Aliexpress – system ochrony konsumenta
Aliexpress zapewnia konsumentom otrzymanie towarów zgodnych z opisem w ustalonym terminie. W przypadku niedostarczenia przedmiotu czy znaczących różnic między naszym towarem a aukcją gwarantują zwrot pieniędzy. Dzięki systemowi płatności na Aliexpress nie musimy się martwić, że sprzedawca nie wyśle przedmiotu i zniknie z naszymi pieniędzmi. Po zapłaceniu za towar, Aliexpress zabezpiecza środki i dopiero kiedy potwierdzimy otrzymanie przedmiotów sprzedawca otrzymuje naszą zapłatę.
W momencie kiedy decydujemy się na reklamację musimy pamiętać o wysłaniu zgłoszenia zanim skończy się nasza ochrona konsumenta. Jeżeli nie dopilnujemy terminu i nasza ochrona skończy się, ubieganie o zwrot będzie utrudnione.
Czas dostawy z Aliexpress
Kupując zazwyczaj mamy do wyboru kilka opcji dostawy. Większość sprzedawców oferuje darmową dostawę i jest ona najpopularniejsza wśród kupujących. Standardowy czas oczekiwania na paczkę wynosi od 25 do nawet 60 dni. Jeżeli zależy nam na czasie możemy wybrać przykładowo wysyłkę DHL-em, jednak ta opcja będzie dużo droższa. W zależności od wagi i gabarytu może wynieść nawet około 200zł.
Co zrobić, gdy zamówienie z Aliexpress nie dotrze?
Może się zdarzyć, że czas oczekiwania na przesyłkę dobiega końca, a nasza paczka nadal nie została doręczona. W takim wypadku, możemy skontaktować się ze sprzedającym, aby go powiadomić o problemie. Sprzedający może nam zaproponować rozwiązania, takie jak przedłużenie w systemie czasu oczekiwania, ponowną wysyłkę towaru lub zwrot pieniędzy.
Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie porozumieć się ze sprzedającym, czy po prostu zależy nam na czasie i chcemy szybko rozwiązać problem, możemy “otworzyć spór”.
- Wchodzimy na naszym koncie w zakładkę “moje zamówienia”, odnajdujemy właściwe zamówienie i wybieramy opcję „otwórz spór”.
- Musimy zaznaczyć czy żądamy zwrotu pieniędzy czy chcemy zwrócić towar.
- Należy wypełnić formularz, w którym ponownie wybieramy opcję czego oczekujemy oraz zaznaczamy, że nie otrzymaliśmy paczki. Znajduje się tam również pole, w którym możemy opisać sytuację oraz załączyć ewentualne dowody.
- Po wysłaniu formularza pozostaje nam czekać na decyzję o uznaniu naszej reklamacji.
- Po uznaniu reklamacji przelew zwrotny gotówki otrzymujemy do 60 dni od wydania decyzji.
Zwroty na Aliexpress – Towar niezgodny z opisem lub uszkodzony
Zdarza się, że w drodze do nas towar ulegnie uszkodzeniu lub nie będzie się zgadzał z opisem na aukcji. W tym przypadku od razu przechodzimy do otwarcia sporu. Na reklamację mamy 15 dni od potwierdzenia otrzymania towarów. Tak jak w przypadku niedostarczenia towaru, wybieramy czy żądamy zwrotu pieniędzy, czy chcemy zwrócić towar. Jeżeli zadecydujemy o refundacji możemy zażądać pełnego zwrotu lub częściowego. Ponownie ukazuje się nam formularz, tutaj jednak musimy uzasadnić powód naszej reklamacji oraz uzasadnić go opisując w odpowiednim okienku. Warto również dołączyć zdjęcia przedmiotów do formularza jako nasz dowód. Po wysłaniu formularza musimy czekać na odpowiedź sprzedawcy. Jeżeli nie zareaguje on w określonym czasie, wtedy Aliexpress decyduje o rozwiązaniu zazwyczaj na korzyść kupującego.
Sprawdź naszą serię artykułów o Aliexpress.