WeChat – mobilna komunikacja, mobilny biznes

Nie ulega wątpliwości, że smartfony i tablety szturmem zdobyły chiński rynek i są tam znacznie bardziej popularne, niż na przykład w Polsce. Według danych z 2012 roku liczba subskrybentów usług 3G osiągnęła 150 milionów, przyrost dokonuje się skokowo i czyni z chińskiego rynku aplikacji mobilnych idealne miejsce na inwestycje. Koncern Tencent, właściciel popularnego komunikatora QQ, doskonale zdawał sobie z tego sprawę – i właśnie dlatego stworzył WeChat.

WeChat

WeChat, wcześniej znany jako Weixin, to program do rozmów przypominający nieco znany w Europe WhatsApp. Użytkownik może rozmawiać ze swoimi znajomymi w trybie tekstowym, bądź skorzystać z funkcji Walkie Talkie i nagrać krótkie wiadomości głosowe, które następnie trafiają do rozmówcy i mogą być w dowolnym momencie odsłuchane. Na tym jednak możliwości WeChat się nie kończą: karta Moments przypomina News Feed z Facebooka, pozwala na zamieszczenie zdjęć, statusów i wchodzenie w interakcje ze znajomymi. Opcja Look Around umożliwia znalezienie użytkowników w pobliżu, a Drift Bootle to coś w rodzaju rzucenia w morze butelki z ukrytą wiadomością – może ją odczytać każdy ze znajdujących się w pobliżu użytkowników.

Ten niepozorny program, który powstał w 2011 roku, osiągnął niedawno zawrotną liczbę 300 milionów użytkowników, z czego aż 70 milionów mieszka poza granicami Chin (łączna liczba użytkowników WhatsApp to 250 milionów). Plany zakładają ekspansję przede wszystkim w krajach azjatyckich, w Indiach ambasadorami marki uczyniono kilku znanych aktorów z Bollywood. Można powiedzieć, że WeChat jest pierwszym udanym importem z Chin w zakresie aplikacji mobilnych. Jego potencjał rozwojowy jest na tyle duży, że już został dostrzeżony przez wielkie korporacje, które wykorzystały go w swoich kampaniach marketingowych.

Przykładowo, Starbucks przeprowadził udaną kampanię social mobile, zatytułowaną #naturally awake#. Użytkownicy mogli wysyłać na konto Starbucksa wiadomość z emotikoną, w zamian otrzymywali link do piosenki, która odpowiadała ich nastrojowi. Cadillac przeprowadził konkurs fotograficzny pod hasłem „Discover Route 66”. Kluczem do powodzenia tego rodzaju kampanii jest wykorzystanie specyficznych właściwości WeChat: łatwość wejścia w bezpośrednią interakcję z potencjalnym klientem, prostota obsługi, możliwość dotarcia do konkretnych grup odbiorców.

Wersja 5.0 oprogramowania WeChat, która 5 sierpnia miała już swoją premierę w wersji na system iOS, wprowadza dodatkowe funkcje, takie jak możliwość grania online z przyjaciółmi i porównywanie wyników, jak także system płatności mobilnych, wykorzystujący kody QR i kody kreskowe.

Aplikacje mobilne pisane na Androida czy iOS to nadal młody rynek – taki, na którym można osiągnąć wielki sukces przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków. Stanowią doskonałą platformę wymiany informacji dla użytkowników z całego świata i to nie tylko dla osób prywatnych: jak dobrze wiadomo, wielu chińskich przedsiębiorców posługuje się QQ w technicznej korespodencji biznesowej, nierzadko częściej niż e-mailem. Niewątpliwie WeChat może wskoczyć na jego miejsce, czy raczej wspólnie z nim egzystować.

Planując kampanię marketingową (nie tylko w Chinach) warto pamiętać o możliwościach, jakie stwarza WeChat, a naszym rodzimym developerom aplikacji wypada tylko nadmienić, żeby nigdy nie zapominali o chińskiej wersji językowej swoich programów, bo rynek chiński ma wielki potencjał i dynamicznie się powiększa.