W handlu zagranicznym istnieje ryzyko specyficzne, ponieważ jest ono ściśle związane z działalnością podmiotu i możliwością nieosiągnięcia zamierzonego celu. Importer może ponieść ryzyko na każdym etapie realizacji dostawy. W świetle prawa Unii Europejskiej, za wady produktu importer odpowiada tak samo jak producent. Aby uchronić się przed stratami, niektórzy przedsiębiorcy postanawiają zainwestować w ubezpieczenie importera.
Ubezpieczenie importera
Ubezpieczenie importera jest jednym z narzędzi zarządzania ryzykiem. Zawarcie umowy ubezpieczenia jest uzasadnione po przejściu całego procesu decyzyjnego i skalkulowania potencjalnego ryzyka (strat). Ubezpieczenie ma na celu złagodzić skutki ryzyka.
Przed czym importer może się ubezpieczyć?
Importerzy, którzy zawierają umowę ubezpieczenia, powinni wziąć pod uwagę następujące ryzyka:
- związane z niewywiązywaniem się kontrahentów z umów
- związane z ochroną zdrowia i bezpieczeństwem
- związane z płatnościami (fluktuację walut, dokonanie przelewu itp.)
- zaginięcie bądź uszkodzenie/zniszczenie towaru podczas transportu
- opóźnienia w portach i terminalach
- wygenerowanie zaległych należności celnych i odsetek od nich
- wydłużenie czasu przechowywania towaru w magazynie celnym.
Straty dla importera przed wprowadzaniem na rynek produktu mają najczęściej postać opóźnień dostaw oraz braków ilościowych.
![Szkolenie: Import z Chin](http://www.chinskiraport.pl/blog/wp-content/uploads/2019/06/cr-import.png)
Gestia ubezpieczeniowa towaru
Przy transporcie cargo zalecaną formą ochrony przed stratami jest ubezpieczenie ładunku. Ubezpieczenie cargo może pokryć eksporter lub importer. Ustalić, kto opłaca ubezpieczenie, można poprzez skorzystanie z jednej z Międzynarodowych Reguł Handlu (Incoterms). Według najnowszych Incoterms 2020, nabywca pokrywa koszty ubezpieczenia w zasadach CFR, FCA, FAS, FOB.
Ochrona ubezpieczeniowa importera z tytułu odpowiedzialności cywilnej (OC)
Zdarzają się przypadki, gdy użytkownik produktu finalnego (np. konsument) otrzymuje wadliwy towar i postanawia podjąć się działań prawnych. Według zasad, sprzedawca (producent, importer) ponosi odpowiedzialność za wadliwe produkty. Wady produktów mogą być:
- konstrukcyjne (błędy projektowe)
- instrukcyjne (brak oznaczeń, znaczące błędy w instrukcji obsługi)
- produkcyjne (związane z procesem i technologią wykonania).
Ubezpieczenie OC za produkt jest zazwyczaj rozszerzeniem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej importera. Chroni on przed stratami w przypadku, gdy wprowadzony do obrotu produkt stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia osób z niego korzystających i otoczenia.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie ubezpieczenia?
- Zakres odpowiedzialności – koszt fachowych ekspertyz (pracy rzeczoznawców), pokrycie kosztów działań zmniejszających rozmiar szkody, odszkodowanie wynikające z działania procesowego (orzeczenia sądowego/ugody).
- Przedmiot ochrony – szkody majątkowe i osobowe, rzadko karne odszkodowania.
- Zasięg terytorialny – ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje w Polsce, Unii Europejskiej czy na całym świecie?
- Wyłączenie ochrony – towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj nie ponoszą odpowiedzialności za:
- produkty wprowadzone bez ważnego atestu oraz przed zakupieniem ubezpieczenia
- wycofanie wadliwej partii towaru (w zakres wchodzą koszty wezwań, transportu, składowania, konfekcjonowania i utylizacji; product recall ma formę osobnej polisy)
- wady produktu, które wykryto przed sprzedażą
- produkty użytkowanie niezgodnie z ich przeznaczeniem
- konsekwencje wynikające z utraty reputacji
- i inne sytuacje.
Wpadki mogą zdarzyć się każdemu przedsiębiorcy, niezależnie od jego doświadczenia i wybranych kontrahentów. Inwestycja w specjalistyczną polisę ubezpieczeniową zamortyzuje ewentualne koszty i straty w przypadku zaistnienia niepożądanej sytuacji.
Przed importem do UE zalecamy zapoznać się z dyrektywą w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktu oraz dyrektywą dotyczącą odpowiedzialności za produkty wadliwe i dopilnować, by sprowadzane produkty były zgodne z wymaganiami na rynku.
Zabezpiecz swoją transakcję weryfikując dostawcę i podpisując kontrakt handlowy regulujących kwestie gwarancji i reklamacji towaru.
![Bezpłatna konsultacja](http://www.chinskiraport.pl/blog/wp-content/uploads/2022/09/bezplatnakonsultacja.png)