W pierwszym kwartale 2013 r. wartość importu z Chin sięgnęła 14,3 mld zł. Oznacza to wzrost o ponad 360 mln zł względem analogicznego okresu ubiegłego roku – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Chiny były więc trzecim rynkiem po Niemczech i Rosji, z którego sprowadzano do Polski najwięcej towarów. Udział Państwa Środka w polskim imporcie stanowił 9,4%. Można oczekiwać dalszego wzrostu, bo Chińczycy wciąż poszukują w Polsce nowych partnerów handlowych. W tym roku na III China Expo Poland, największą w kraju imprezę targową w całości dedykowaną współpracy biznesowej na linii Polska-Chiny, przyjedzie ponad 200 takich producentów z różnych branż. Wydarzenie odbędzie się w dniach 12-14 września w Centrum MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie.
– Wzrost importu z Państwa Środka, szczególnie w kontekście podawanego przez GUS spadku całego polskiego importu o 6,5% od stycznia do marca względem pierwszego kwartału roku ubiegłego, pokazuje jak duży potencjał tkwi we współpracy z Chińczykami. Dlatego z myślą o rozwoju biznesu w Polsce warto nawiązać kontakty handlowe z przedsiębiorcami z Dalekiego Wschodu. Tym bardziej, że zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na rzecz MT Polska, dwustronnym biznesowym relacjom z Chinami sprzyja akceptacja ze strony dużej części Polaków – zaznacza Bartosz Sosnowski, prezes firmy MT Polska, organizującej China Expo Poland 2013.
Chińczycy stawiają na motoryzację
Spośród ponad 200 wystawców, którzy przyjadą do Warszawy na China Expo Poland 2013, by prezentować najnowsze produkty z różnych branż i poszukiwać w Polsce partnerów handlowych, największą część będą stanowiły firmy produkujące części i akcesoria samochodowe oraz motocyklowe. Tak rozbudowany sektor motoryzacyjny jest nowością w tym roku. Ofertę w tym zakresie przedstawi około 100 firm z Państwa Środka. Ponadto, na stoiskach prezentowane będą propozycje dot. elektroniki, oświetlenia i wyposażenia wnętrz. To szansa dla krajowych przedsiębiorców, którzy chcieliby nawiązać kontakty z dalekowschodnimi partnerami. Ponadto jest to okazja do bezpośredniego spotkania z producentami, porównania w jednym miejscu wielu ofert i obejrzenia ich produktów bez konieczności wyjazdów do Chin.
Polacy popierają współpracę na linii Polska-Chiny
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie MT Polska, ponad połowa Polaków (53%) uważa, że rodzime firmy powinny współpracować z chińskimi przedsiębiorcami. Głównymi argumentami przemawiającymi za prowadzeniem polsko-chińskich relacji w biznesie są możliwość przyciągnięcia do Polski dużych inwestycji i stworzenia miejsc pracy. Jednym z argumentów jest przekonanie, że polskie firmy mogą dużo zyskać, a także, że z Chin można sprowadzać produkty, na które stać będzie wielu Polaków. Ponadto, prawie ¾ badanych przyznało, że już kupuje produkty, które pochodzą z Państwa Środka.
Jak importować z Chin? Polska-Chiny
Polscy przedsiębiorcy, którzy chcą rozwijać swój biznes we współpracy z Chińczykami, podczas China Expo Poland mogą skorzystać z bezpłatnych konferencji. Mogą również skorzystać z paneli prowadzonych przez ekspertów, poświęconych podstawowym zasadom, ale i niuansom współpracy z Chińczykami. Nie zabraknie zwłaszcza wielu przydatnych informacji odnośnie importu. W programie zaplanowano m.in. spotkania, podczas których omówione zostaną zagadnienia związane z prowadzeniem importu z Państwa Środka i wybrane aspekty prawne pod kątem obecności na chińskim rynku. Ponadto eksperci opowiedzą o profesjonalizmie we współpracy z dalekowschodnim partnerem. Skupią się także na specyfice i możliwościach dla polskich importerów i eksporterów w kontekście chińskiego rynku motoryzacyjnego. China Expo Poland będą też okazją, by posłuchać o różnicach kulturowych w negocjacjach z dalekowschodnim partnerem. Będzie można usłyszeć także o faktach i mitach dotyczących polsko-chińskiej współpracy.
Dodatkowo, planowana jest też konferencja dotycząca rozliczeń transakcji w yuanie oraz form płatności, a także transportu i spedycji na linii Polska-Chiny. Co więcej, w trakcie targów odbędą się spotkania odnośnie inwestycji chińskich w Polsce. Także spotkania na temat wsparcia eksportu i inwestycji zagranicznych, a także wsparcia promocji polskich przedsiębiorstw na rynku chińskim. Atrakcją będzie lekcja języka chińskiego – Business Chinese.
China Expo Poland
Patronami honorowymi trzeciej edycji China Expo Poland są: Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Związek Banków Polskich, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich oraz GoChina. Partnerem strategicznym wydarzenia zostały linie lotnicze Finnair, a merytorycznym – Polska Izba Motoryzacji.
China Expo Poland organizowane są przez Międzynarodowe Targi Polska i China Town Travel. Więcej informacji na temat targów dostępnych jest na stronie chinaexpo.pl.
Dane dot. importu na bazie publikacji GUS, Handel zagraniczny. Styczeń – Marzec 2013 r., Warszawa, czerwiec 2013.
Badanie „Opinie Polaków na temat Chin, współpracy z Chińczykami i towarów chińskich” zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie MT Polska, organizatora targów China Expo Poland, w okresie 2- 5 sierpnia 2012 r. metodą Omnimas na ogólnopolskiej losowej reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców w wieku 15 lat i więcej.
Międzynarodowe Targi Polska
Operator jednego z najnowocześniejszych obiektów wystawienniczo-eventowych w Polsce – Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska – zlokalizowanego przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Obiekt ten jest w pełni dostosowany do organizacji targów, zjazdów, konferencji i eventów (w tym bankietów, koncertów czy zawodów sportowych). Zajmuje łącznie 15,000 mkw. Z czego 10,000 mkw. stanowi funkcjonalna i klimatyzowana hala wystawiennicza, 4000 mkw. teren zewnętrzny, zaś 1200 mkw. nowoczesne zaplecze konferencyjno-biurowe.
Międzynarodowe Targi Polska jest też organizatorem wielu dużych i ważnych biznesowo imprez targowych. W tym China Expo Poland poświęconych współpracy handlowej z Chinami, Targów Event, Agroturystyka, Regionalia i Dziedzictwo.
China Town Travel
Biuro podróży powstałe w 2007 r. Zorganizowało już wiele wyjazdów turystycznych, biznesowych oraz incentive do Chin dla firm oraz osób indywidualnych. W zakresie turystyki przyjazdowej zajmuje się kompleksową obsługą grup i osób indywidualnych przybywających z Chin do Polski w celach turystycznych i biznesowych. Jako współorganizator targów China Expo Poland zajmuje się wyszukiwaniem wystawców na terenie Chin, ich rejestracją, a także przygotowuje program pobytu wystawców przyjeżdżających do Warszawy, zapewniając im kompleksową obsługę.
Relacja Polska-Chiny stale ulega polepszeniu. Stąd coraz większe zainteresowanie importem towarów z Państwa Środka.