Chińskie napoje alkoholowe – charakterystyka rynku

Chiny to kraj, gdzie konsumuje się największą ilość napojów alkoholowych na świecie. Przez długie lata, Chińczycy preferowali produkty własnego przemysłu spirytusowego, swoje własne napoje alkoholowe, ale niedawno struktura popytu uległa znaczącym zmianom. Podczas gdy półki chińskich supermarketów nadal wypełnione są ceramicznymi słojami z baijiu, wysokoprocentowym trunkiem pędzonym na ryżu, to coraz większa liczba Chińczyków poznaje smak importowanego piwa i wina.

chińskie napoje alkoholowe wina w Chinach

Chińskie napoje alkoholowe a napoje importowane

Historia spożywania alkoholu w Chinach sięga czasów starożytnych. Nie mogły się bez niego obejść ceremonie religijne oraz ważniejsze wydarzenia w życiu społeczności, takie jak śluby czy pogrzeby. Tradycyjnie Chińczycy pili napój alkoholowy powstały z fermentacji sorga lub ryżu. Przeważnie o zawartości alkoholu w granicach 20% (huangjiu) lub powyżej 40% (baijiu). Piwo wprowadzili do Chin cudzoziemcy. Pierwsze browary powstały w Qingdao (Niemcy) i w Harbinie (Rosjanie przy sporym udziale Polaków i Czechów). Wino było praktycznie niedostępne aż do okresu reform i otwarcia Deng Xiaopinga. Gdy tylko zaadoptowało się na chińskim rynku, jego spożycie lawinowo rosło. W roku 2013 Chiny prześcignęły Francję i Włochy, stając się największym na świecie konsumentem wina (w Kraju Środka sprzedała się zawrotna liczba 2 miliardów butelek).

Szkolenie: Import z Chin 

Według najnowszych danych, spożycie napojów alkoholowych w Chinach do 2016 roku osiągnie 84.37 miliardów litrów. Wzrosło już z 46.52 miliardów litrów w 2007 roku do 62.72 miliardów litrów w 2012 roku. Pod względem udziału poszczególnych rodzajów alkoholu uwagę zwraca szybki wzrost popularności czerwonego wina, które wyprzedziło klasyczne chińskie baijiu. Wino jest bardzo popularne pośród członków bogacącej się klasy średniej, a rozwój pubów i kawiarń oznacza, że jest coraz więcej możliwości jego konsumpcji. Co ważne, często sięgają po nie kobiety, w myśl stereotypu wykluczone z picia baijiu, uważanego za męski trunek. Jakie możliwości biznesowe stwarz taka sytuacja?

Wino w Chinach

Około 80% wina spożywanego w Chinach jest produkowanego na miejscu. Pozostałe 20% to import z krajów takich jak Francja, Australia, Włochy, USA, Chile i RPA. Wina francuskie cieszą się największym prestiżem: cena za butelkę zazwyczaj przekracza 400 CNY. Większość chińskich konsumentów nie ma zbyt dużej wiedzy na temat win i łatwo ich przyciągnąć kojarzącą się z luksusem nazwą, zawierającą słowa „Bordeaux”, „Chardonnay” czy „Burgundy”. Kolor wina także ma znaczenie – lepsza sprzedaż czerwonego wina wiąże się z tradycyjnym znaczeniem czerwieni, kojarzonej z bogactwem i szczęściem. Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów, na rynek chiński łatwiej wprowadzić wino klasy premium niż wino przeciętne, które musiałoby dodatkowo konkurować cenowo z lokalnymi produktami.

Utworzenie firmy dystrybuującej wina na rynku chińskim nie jest zbyt skomplikowane, podobnie jak w przypadku działalności o innym profilu, w grę wchodzi firma z kapitałem zagranicznym (wholly owned foreign enterprise) albo joint-venture. Firma musi współpracować z lokalnym Zarządem Przemysłu i Handlu i przygotowywać etykiety zgodnie z wymaganiami urzędów celnych.

Podrabianie trunków – chińskie napoje alkoholowe

Największym problemem, który może się pojawić przy sprowadzaniu alkoholu do Chin, jest zjawisko podrabiania markowych trunków. Szczególnie często ofiarami fałszerzy padają drogie i wysokoprocentowe napoje takie jak Johnny Walker, ale piwo i wino wcale nie jest wolne od fałszerstw. Niemniej jednak jeśli zadbamy o ochronę naszej własności intelektualnej i w przemyślany sposób zaplanujemy podjęcie handlu z Chinami to olbrzymi rynek chiński stanie przed nami otworem.

Szkolenie: Import z Chin