Kolej z Chin – jaki jest koszt transportu kolejowego z Chin?

Od starożytności aż do XVII wieku Chiny z Europą i Bliskim Wschodem łączył Jedwabny Szlak, ważna trasa handlowa, którą transportowano na zachód jedwab, papier i żelazo. Prowadził od dawnej stolicy Państwa Środka, Xi’anu, poprzez Azję Środkową aż do Konstantynopola. Nowy Jedwabny Szlak to koncepcja, która nawiązuje do historycznego Szlaku w myśl idei „jeden pas i jeden szlak”. Na jej podstawie uruchomiona została kolej z Chin. Droga kolejowa pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą, która powstaje dzięki projektowi, stanowi coraz mocniejszą alternatywę dla transportu morskiego i lotniczego z Chin, wpływa na rozwój importu i eksportu i daje coraz więcej szans polskim przedsiębiorcom.

kolej z Chin

Kolej z Chin – terminale w Polsce i w Chinach

Pierwsza trasa kolejowa łącząca Polskę z Chinami została otwarta w 2013 roku i było to połączenie między Chengdu (stolicą Syczuanu) a Łodzią. Ta droga transportu cały czas się rozwija. W 2017 roku z Chengdu ruszyło dwa razy więcej załadunków niż w roku wcześniejszym.

Aktualnie w Polsce znajdują się 3 stacje, które zajmują się transportem kolejowym towarów z Chin. Znajdują się w Łodzi, Pruszkowie oraz Małaszewiczach. Połączone są z terminalami w Chinach, takimi jak: Changsha, Chengdu, Chongqing, Guangzhou, Hangzhou, Hefei, Nantong, Ningbo, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Tianjin, Wuhan, Xiamen, Yiwu, Zhengzhou. Linie łączące Polskę z Chinami prowadzą przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Są częścią większej siatki połączeń, prowadzącej z Chin do dalszych miast Europy, w tym Hamburga czy Londynu.

Trasa kolejowa z Chin do Polski wynosi 11 tysięcy kilometrów, którą pociągi pokonują w około 14 dni. Dla porównania, kontener z portu w Szanghaju do Gdańska podróżuje drogą morską około 30 dni, czyli dwa razy dłużej. Częstotliwość wychodzenia ładunków zależna jest od wyboru terminala. Przykładowo pociąg z Zhengzhou rusza do Pruszkowa cztery razy w tygodniu. Warto zwrócić uwagę na to, że w Polsce istnieje wiele firm zajmujących się transportem kolejowym z Chin, które oferują usługi dostawy door-to-door.

Do Łodzi podróżuje skład złożony z 40 kontenerów. Chiny wwożą do Polski przede wszystkim tekstylia, obuwie, sprzęt elektroniczny i AGD oraz elementy wyposażenia wnętrz i ogrodów. Polscy przedsiębiorcy dbają też o to, by kontenery nie wracały do Chin puste, a załadowane produktami rolno-spożywczymi, takimi jak jabłka, soki, piwo czy wyroby mleczarskie.

Kolej z Chin – zalety

Dużą zaletą transportu kolejowego jest jego szybkość w stosunku do przewozu drogą morską. Trzeba jednak pamiętać, że ten sposób wiąże się jednocześnie z wyższymi kosztami. Wraz z dynamicznym rozwojem Nowego Szlaku Jedwabnego i tras kolejowych z Chin, możemy liczyć na zmniejszanie się stawek, być może nawet do poziomu cen transportu morskiego. Koszty zależne są oczywiście od ilości transportowanego towaru. Ceny za kontener zwykle są obliczane na podstawie objętości i wagi ładunku. Warto zapoznać się z przykładowymi stawkami transportu kontenerów 20’DV, 40’HC oraz drobnicy.

Kolej z Chin – przykładowe stawki za transport kolejowy

Pełne kontenery (FCL)

Załadunek Wyładunek Rodzaj kontenera Cena
Szanghaj Małaszewicze 40’ 5800 USD
Tianjin Małaszewicze 40’ 5800 USD
Qingdao Małaszewicze 40’ 6200 USD
Guangzhou Małaszewicze 40’ 5500 USD
Chengdu Łódź 40’ 5300 USD
Guangzhou Pruszków 20’ 4900 USD
Chongqing Pruszków 20’ 4900 USD

Drobnica (LCL)

Załadunek Wyładunek Objętość – waga Cena
Shenzhen Pruszków 1 m3 – 400 kg 140 USD
Xiamen Pruszków 5 m3 – 1000 kg 685 USD
Wuhan Pruszków 20 m3 – 5000 kg 2680 USD

Kolejną zaletą kolejowego sposobu transportowania towarów jest bezpieczeństwo. Transport morski wiąże się z ryzykiem uszkodzenia kontenerów, zatonięciem lub pożarem. W przypadku transportu kolejowego ich prawdopodobieństwo jest minimalne. Dotychczas nie zdarzyło się, by kolej z Chin uległa wypadkowi, nie było także żadnych kradzieży kontenerów lub ładunków drobnicowych. Pociąg jest także najbardziej ekologicznym środkiem transportu, o czym warto pamiętać w dobie globalnego ocieplenia.

Utrudnieniem w transporcie kolejowym jest fakt, iż kolej z Chin przejeżdża przez Rosję, gdzie szerokość torów wynosi 1520 mm i różni się od standardu europejskiego (1435 mm). Powoduje to pewne komplikacje związane z przymusem zmiany rozstawu kół lub przeładowania wagonów na granicy. Poza tym, ponieważ trasa biegnie przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, jej sprawne funkcjonowanie zależy także od tych państw.

Obecnie transport kolejowy traktowany jest czasem jako rozwiązanie awaryjne. Pozwala na szybkie dostarczenie towarów, gdy nie ma jeszcze konieczności korzystania z najszybszego, ale i najdroższego transportu lotniczego. Trasy kolejowe z Chin rozwijają się bardzo dynamicznie i ich rola będzie coraz bardziej wzrastać. Z tego powodu warto zainteresować się transportem towarów z Chin drogą kolejową.