Shenzhen osiągnęło cel pozbycia się i wymiany wszystkich miejskich autobusów z silnikami spalinowymi. Tym samym wszystkie autobusy w Shenzhen są zasilane elektrycznie. Miasto w chińskiej prowincji Guangdong jest pierwszym dużym miastem na świecie, po którym jeżdżą wyłącznie elektryczne autobusy. Jest to ważny krok w wojnie ze smogiem i zanieczyszczeniami, którą toczą chińskie miasta.
Elektryczne autobusy w Shenzhen
Shenzhen, miasto w prowincji Guangdong, w którym mieszka ponad 12 milionów osób, osiągnęło cel wprowadzenia do ruchu wyłącznie elektrycznych autobusów. Oznacza to, że ponad 16 tys. miejskich autobusów, które jeżdżą ulicami Shenzhen, jest zasilane elektrycznie. Warto dodać, że ponad 80% z nich zostało wyprodukowanych przez firmę BYD, mającą siedzibę w Shenzhen. Miasto do końca 2020 roku planuje także wymienić wszystkie taksówki. Cel ten wydaje się bliski zrealizowania. W tej chwili około 12 tys. (czyli ponad 60%) jeżdżących tam taksówek to samochody elektryczne.
Dostosowano infrastrukturę miasta do potrzeb autobusów elektrycznych. Wybudowano 510 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, na których znajduje się w sumie 8 tys. punktów ładowania. Połowa wszystkich autobusów w Shenzhen może być więc ładowana jednocześnie. Jeden autobus potrzebuje dwóch godzin, by naładować się w pełni.
W Shenzhen autobusy z silnikiem diesla były odpowiedzialne za 20% emisji pochodzących z transportu. Natomiast wprowadzenie elektrycznych autobusów ma obniżyć emisję dwutlenku węgla o połowę i całkowicie wyeliminować emisję innych substancji zanieczyszczających środowisko.
Elektryczne autobusy w Shenzhen i w Chinach
Wprowadzenie sieci elektrycznych autobusów w Shenzhen nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie finansowe ze strony rządu i lokalnych władz. Chiny aktualnie inwestują w transport elektryczny i poszukują rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Jest to związane przede wszystkim z dążeniem do pozbycia się smogu z miast. Mówi się także o planach wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi w Chinach. W tej chwili na całym świecie jest około 385 tys. autobusów elektrycznych i według raportu Bloomberga, 99% z nich znajduje się w Chinach.
Nie wiadomo jednak, czy inne chińskie miasta powtórzą wyczyn Shenzhen i również wymienią wszystkie autobusy miejskie na te zasilane elektrycznie. Shenzhen to pierwsze miasto na świecie, któremu się to udało. Dla porównania, Nowy Jork planuje wprowadzenie wyłącznie elektrycznych miejskich autobusów do 2040 roku.
Źródło: weforum.org/agenda/2018/11/shenzhen-just-made-all-its-buses-electric-and-taxis-are-next/