„Chiński Samochód” Część II – czyli samochody w Chinach

„Chiński Samochód” cz, II

W pierwszym kwartale 2009 roku, chiński rynek motoryzacyjni przeszedł do historii. Dlaczego? Otóż Chiny wyprzedziły USA i tym samym stały się największym rynkiem sprzedaży samochodów na świecie. Tzw. chiński samochód zyskuje na popularności.

Od tego czasu minęły dwa lata i, pomimo odczuwalnej stagnacji, sprzedaż nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. chiński samochód

Chiński samochód

Czemu rynek chiński zawdzięcza tak dobre wyniki? Może Chińczycy są coraz bogatsi? Jest już 189 miliarderów w Chinach – dla przykładu w Rosji jest ich około 115. Na pewno, PKB per capita wzrasta. Przeciętny dochód na rodzinę na terenach miejskich w 2008 roku wyniósł 24,302 yuan ($3522) w porównaniu do 2005 roku kiedy wynosił 16,159 yuan ($1973),co jest dosyć szybkim i imponującym wzrostem.

Może samochody są tańsze?
Oczywiście są, ale i zarobki są mniejsze w porównaniu do krajów europejskich. Populacja? – tak popyt niewątpliwie kreowany jest przez jej wielkość. Większy wybór? Większa konkurencja? Z całą pewnością wszystkie wymienione czynniki stanowią składową tak dynamicznie rozwijającego się rynku motoryzacyjnego. W 2001 roku udział Chin w produkcji samochodów na świecie wyniósł 4,2 %, w 2008 roku już ponad 13% . Produkcja aut w 2001 roku wyniosła trochę powyżej 2 milionów sztuk , w 2008 roku 9,3 milionów , a w 2010 już dobrze ponad 13 milionów sztuk.

Szkolenie: Import z Chin

Jak podaje China Automotive Review we wrześniu 2011 roku, po chińskich po drogach jeździło 100 milionów pojazdów. Prognozuje się, że w 2015 będzie ich około 140 milionów, a w 2020 – powyżej 200 mln. sztuk. A co z bezpieczeństwem aut chińskich? No cóż, już ponad 20 modeli aut jest dopuszczonych na rynek europejski, z których jedne lepiej, inne gorzej pokonały testy zderzeniowe, ale wszystkie mają prawo poruszać się po europejskich drogach od Portugali po Polskę. Czyli eksport? W pierwszym kwartale tego roku Chiny wyeksportowały 467, 000 samochodów, co nie jest oszałamiającym wynikiem.

chińskie samochody

Popyt wewnętrzny

Rozwój rynku motoryzacyjnego stymuluje przede wszystkim popyt wewnętrzny.

Na tym polu jednym z ważniejszych czynników jest rząd chiński i jego program stymulacyjny zaproponowanym w 2008 roku podczas kryzysu. Na początku 2010 roku Li Yizhong Minister Przemysłu i Technologii, stwierdził, że inwestycje i eksport nie wystarczą do wzrostu gospodarki. Do tego należy dodać konsumpcję na rynku wewnętrznym, a wtedy Chiny utrzymają swój poziom rozwoju. Oczywiście Minister Li potwierdził tylko to co zostało już rozpoczęte w Chinach wcześniej. Przykładem działalności rządu w 2008/9 roku był pakiet stymulacyjny skierowany na konsumpcje wewnętrzną. Po pierwsze , obniżenie stawki podatkowej na samochody z małymi sinikami i dopłaty dla mieszkańców wsi na zakup trzykołowców, motorów i małych minivanów i lekkich ciężarówek. Chociaż w początkowym okresie nie zaobserwowano dużych wzrostów, z czasem, wyniki były coraz lepsze.

W marcu 2009 rozpoczęto wdrażanie nowego programu dla przemysłu samochodowego. Można go uznać za kompleksowy program rozwoju, polegający na unowocześnieniu przemysły i technologii, promocji nowych silników, zmiany systemu produkcji oraz podwyższenia efektywności.

Rozwój infrastruktury

Kolejnym ważnym elementem tego łańcucha jest rozwój infrastruktury , budowa dróg i autostrad na terenie Chin. Chińczycy przesiadają się powoli z pociągów do samochodów. W roku 2008Chiny posiadały 60, 300 kilometrów autostrad, a w 2010 roku już 65, 000 kilometrów, czyli w ciągu dwóch lat wybudowany kolejne 5000 kilometrów

System Autostrad na ternie Chin

autostrady w Chinach

Te elementy poprawiają infrastrukturę, ale także ułatwiają poruszanie się ludności chińskiej, co jest uważany za ważny element promocji przemysłu samochodowego. Konkluzja chińskiego rządu jest prosta : więcej dróg , więcej samochodów.

Rynek samochodowy – chiński samochód

Jakkolwiekby nie patrzeć na Chiny w dzisiejszych czasach, to rozwój rynku samochodowego jest porównywalny do USA z okresu lat 50-tych ubiegłego stulecia tj. lat złotej konsumpcji samochodów. Wtedy to właśnie USA stały się światową potęgą w produkcji i ilości kupowanych samochodów.

Należy, co nie jest bez znaczenia, podkreślić, że kryzys lat 2008/2009, pogłębiony problemami największych producentów aut, wydatnie pomógł Chinom osiągnąć taki wynik na trudnym, skądinąd, rynku samochodowym. I tak krok po kroku, sterowany przez rząd program , stymulujący odpowiednio popyt w społeczeństwie, sprawia, że cały ten proces motoryzacji nabiera kształtu.

PRZEGAPIŁEŚ I CZĘŚĆ – ZAPRASZAMY TUTAJ
Wpis gościnny: Artykuł  jest autorstwa Jakuba Kępczyńskiego – niezależnego eksperta w dziedzinie rynków azjatyckich. Pan Jakub obecnie poświęca się pracy naukowej na temat socjoekonomi Chin na Uniwersytecie „University of Duisburg-Essen” w Niemczech. Wiele lat spędził mieszkając w Chinach pracując dla firm konsultingowych i pomagając europejskim przedsiębiorcom zarówno w imporcie jak i eksporcie.
Szkolenie: Import z Chin