Certyfikat ECE 44-04

Zgodnie z obowiązującym w Unii Europejskiej prawem, we wszystkich państwach Wspólnoty dzieci wolno przewozić w fotelikach samochodowych do osiągnięcia przez nie wzrostu 135 lub 150 cm (zależnie od kraju). Co ważne, minimalnym standardem, poza uzyskaniem certyfikatu CE, dopuszczającym foteliki samochodowe do obrotu, należy także posiadać Certyfikat ECE 44-04.

Certyfikat ECE 44-04

Homologacja fotelików samochodowych

Homologacja sprawdza towary przed udzieleniem zezwolenia na jego produkcję, eksploatację i sprzedaż. Istnieją 3 rodzaje homologacji fotelików samochodowych: uniwersalna, pół uniwersalna i na określone pojazdy.

  1. W przypadku homologacji uniwersalnej sprawdza się czy fotelik może być stosowany we wszystkich pojazdach.
  2. Homologacja pół uniwersalna występuje wówczas, gdy oprócz standardowych wymogów wykorzystano inne niż uchwyty ISOFIX urządzenia zabezpieczające do mocowania fotelika, co wiąże się z przeprowadzeniem dodatkowych testów.
  3. Homologacja na określone pojazdy: poddaje się fotelik dynamicznym testom zderzeniowym samochodu. W tym przypadku samochód musi dodatkowo znajdować się na liście producenta fotelików samochodowych.

Co sprawdza norma ECE 44-04?

Po przestestowaniu fotelików w zderzeniach czołowych przy prędkości 50 km/h i tylnych przy 30 km/h z użyciem manekinów i zaawansowanej aparatury pomiarowej badającej poziom ochrony każdego fotelika, uzyskuje się homologację ECE 44-04. Dodatkowo foteliki spełniające normę ECE 44-04 mogą być montowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa, zaczepów ISOFIX lub kombinacji pasów i zaczepów.

ECE 44-04 a bezpieczeństwo

Okazuje się, że uzyskanie homologacji ECE R44-04, oznacza jedynie spełnienie podstawowych wymagań bezpieczeństwa i dopuszczenie fotelika do sprzedaży w Unii Europejskiej. Tym samym nie stanowi to gwarancji bezpieczeństwa dziecka w przypadku wypadku. Foteliki są sprawdzane jedynie pod kątem zderzeń czołowych, chociaż uznaje się, że to uderzenia boczne są przyczyną największej liczby tragedii wśród dzieci w fotelikach.

Szkolenie Poniedziałek 18:00

Różnica między ECE 44-04 a i-Size

Obecnie foteliki samochodowe produkowane są według dwóch norm: ECE R44-04 i-Size (ECE R129). W przypadku normy ECE 44-04 przy doborze fotelika pod uwagę brana jest waga dziecka, natomiast dla i-Size jest to wzrost dziecka. ECE 44-04 dzieli foteliki na 5 podstawowych grup:

  • 0 – dzieci o wadze do 10 kg
  • 0+ – dzieci o wadze do 13 kg
  • I – dzieci o wadze od 9 do 18 kg
  • II – dzieci o wadze od 15 do 25 kg
  • III – dzieci o wadze od 22 do 36 kg

Przy czym o wiele częściej na rynku spotykane są grupy łączone, np. 0/I (0-18 kg), I/II (9-25 kg) czy I/II/III (od 9 do 36 kg). Według założeń ECE 44-04, tylko w przypadku pierwszej z wymienionych grup fotelików dziecko ma jeździć tyłem do kierunku jazdy. W ECE R129 powinno to trwać do 15 miesiąca życia dziecka. Poza tym i-Size znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa fotelików samochodowych.

System i-Size wprowadza bowiem w crash testach nowoczesne manekiny serii Q dające wyniki bardziej zbliżone do zachowania dziecka. W testach ECE 44-04 wykorzystuje się przestarzałe manekiny z serii P (od ang. Pinocchio). Ich konstrukcja nie pozwala na oddanie typowych dla ciała ludzkiego ruchów podczas wypadku. Co ważne, nie może służyć do bocznych testów zderzeniowych, ponieważ nacisk na brzuch sprawdza się przy użyciu wkładki z plasteliny. Z tego względu sprawdzają jedynie skutki niezapinania pasów. Tymczasem norma i-Size zwiększa prędkości testowania fotelików i wprowadza obowiązek przeprowadzania testów uderzeń bocznych i dachowania samochodu.

Certyfikat ECE 44-04 – O czym pamiętać?

Foteliki posiadające certyfikat ECE 44-04 można rozpoznać po pomarańczowej etykiecie homologacji. Pomarańczowa etykieta może zarówno oznaczać, że fotelik jest zgodny z nowym standardem bezpieczeństwa i-Size, a także tym samym gwarantuje jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo, warto zauważyć, że coraz więcej osób kupujących foteliki samochodowe oprócz ECE 44-04 sprawdza również wyniki testów zderzeniowych, przeprowadzonych przez niezależną organizację konsumencką (np. ADAC) lub czy posiada już najnowszą normę i-Size.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 1