Chiński gigant e-handlu Alibaba Group nie zwalnia w dobie koronawirusa. Firma przygotowała zestaw rozwiązań mających za zadanie ułatwienie prowadzenia sprzedaży przedsiębiorcom, których działalność została dotknięta skutkami światowej pandemii. Branża handlowa na całym świecie doświadczyła w ostatnim czasie sporych strat. Sprzedaż stacjonarna była tymczasowo uniemożliwiona. Choć stopniowo powraca, konsumenci wciąż są ostrożni i stosunkowo nieliczni wybierają się do galerii handlowych. Odpowiedzią wielu firm jest przeniesienie sprzedaży i działań marketingowych do przestrzeni internetowej. Dla Alibaba Group to świetna okazja do rozpowszechniania innowacyjnych rozwiązań. W ten sposób powstała platforma AliExpress Connect.
Streamowanie i lokowanie produktu – nowy sposób na dotarcie do klienta
Streaming, czy w spolszczonej wersji – streamowanie, to dość nowe i dynamicznie rozwijające się zjawisko w Internecie. Polega na udostępnianiu na żywo rozmaitych treści. W najpopularniejszej formie gospodarz streamu nagrywa się na kamerkę podczas wykonywania czynności, które mogą zainteresować odbiorcę. Może to być komentowana na żywo gra video, śpiewanie, rozpakowywanie zakupów czy nawet po prostu prowadzony przez gospodarza monolog. Zaletą takiej formy przekazu jest możliwość interakcji na żywo z odbiorcami, którzy często komentują i zadają pytania.
W Chinach platformy streamingowe przyciągają setki milionów widzów rocznie. Można tam mówić o prawdziwym rozkwicie tej formy przekazu, a i w naszej części globu można zaobserwować jej rosnącą popularność. Szybko zostały zauważone potencjalne zyski wynikające dla wielu stron z połączenia rozrywki z handlem. Promujący produkty streamerzy mogą cieszyć się prowizjami, sprzedający trafiają bezpośrednio do potencjalnych klientów, a na wszystkim dodatkowo zyskują właściciele platform.
Alibaba zwraca się ku promocji poprzez streamy
Chińskie serwisy e-handlowe już od jakiegoś czasu korzystają z promowania produktów za pomocą medium streamowania. Przeniesienie sporej części handlu do Internetu z powodu pandemii koronawirusa poskutkowało dużo wyższą niż w poprzednich latach skutecznością takich działań. Coraz więcej osób decyduje się na zakup produktów bezpośrednio podczas trwania streamu. Nawet w przypadku braku natychmiastowej reakcji taka forma promocji wpływa na rozpoznawalność marki i ewentualny późniejszy zakup.
Jedną z największych tego typu platform w Chinach jest Taobao Live. Działania marketingowe prowadzone zazwyczaj w stacjonarnych sklepach domów towarowych, takich jak np. sieć InTime, przeniosły się właśnie na nią. Dużym ułatwieniem dla właścicieli małych firm było zawieszenie w lutym 2020 roku pobierania opłat za wystawianie się na platformie.
Różnorodność streamów na Taobao Live pokazuje, jak wiele branży decyduje się na promocję w tej formie. Z jednej strony mamy najstarszą streamerkę, 109-letnią sprzedawczynię jagód goji, a z drugiej zaawansowane technologicznie pokazy wnętrz luksusowych samochodów. Streamy cieszą się dużą popularnością – według danych Alibaba Group niektóre z nich osiągają nawet po 60 tysięcy widzów. W lutym 2020 roku było też siedmiokrotnie więcej prezentujących się na nich firm niż w styczniu.
AliExpress Connect – nowa platforma Alibaby z globalnymi ambicjami
Sukces platformy Taobao Live i innych podobnych programów oraz wydarzeń marketingowych w ostatnim czasie z pewnością zachęciły Alibaba Group do rozszerzenia innowacyjnej działalności na zagraniczne rynki. Nowa platforma Connect ukierunkowana jest na użytkowników popularnych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Tik Tok.
Na Zachodzie dużo więcej osób spędza czas przeglądając serwisy społecznościowe niż oglądając streamy. W związku z tym marketing kwitnie właśnie na tych platformach, nie tylko w postaci statycznych reklam graficznych. W ostatnich latach coraz częściej słyszymy słowo „influencer” – to osoba, która skupia wokół siebie sporą liczbę obserwujących i kształtuje trendy. Podstawą zarobku influencera jest właśnie promowanie rozmaitych produktów w imieniu budującego markę przedsiębiorcy.
Jak działa AliExpress Connect?
Platforma Connect ma działać na zasadzie łączenia działalności influencerów z promowaniem sprzedawców z AliExpress. Dzięki oferowanej przez serwis usłudze dopasowywania, przedsiębiorcy będą mogli znajdować osoby odpowiednie do budowania wizerunku firmy. Na ten moment poszukiwanych jest 100 tysięcy influencerów do tej roli, jednak w ciągu najbliższych lat liczba ta ma wzrosnąć do miliona. Wiodącym obszarem działań będzie Europa, w tym szczególnie Rosja, Francja, Hiszpania oraz Polska. W krajach tych znajduje się najwięcej użytkowników AliExpress.
Influencerzy mogą się połączyć z platformą Connect za pomocą swoich mediów społecznościowych. Od nich będzie zależało, jaką formę promowania produktu wybiorą. Tworzy to dla nich okazję do uzyskania atrakcyjnych zarobków, a dla sprzedawców – nowe narzędzie promocji.
AliExpress Connect ma powtórzyć sukces modelu chińskiej platformy Taobao Live w formie zaadaptowanej do zachodnich realiów. Jak zapowiada Alibaba Group, intensywny rozwój e-handlu to nie działanie tymczasowe, a nowy kierunek rozwoju na przyszłość.